Introductie budgetplafond haalbaar, zegt Mosley
Max Mosley houdt van aanpakken en denkt niet in problemen, maar in oplossingen. Zo ook bij het in te voeren budgetplafond. ,,Ik ben ervan overtuigd dat het haalbaar is, zolang we goede afspraken maken.”
Mosley hoopt die afspraken 31 januari in Parijs rond te krijgen. Lukt dat niet, of gaat een meerderheid van de teams niet akkoord met de plannen, dan voert de FIA alsnog alle kostenbesparende maatregelen in die de World Motor Sport Council in december 2007 vaststelde. Daar valt bijvoorbeeld het beperken van windtunnelgebruik onder, iets waar de teams niet erg blij mee zijn. Ook de FIA-president ziet liever een budget cap en Mosley denkt dat de FIA de teams ervan kan overtuigen niet eens een poging te wagen om de limiet te omzeilen. ,,Lange tijd leefde bij fabrikanten het idee dat het niet uitmaakte hoeveel geld je in de sport pompte, maar die gedachte is achterhaald”, zegt de Brit in gesprek met Formula1.com, de officiële Formule 1-website. ,,Het is zelfs een belangrijk gespreksonderwerp geworden en tijdens de vergadering hebben de teams, of althans bijna allemaal, hun steun uitgesproken voor het voorstel. Liever een budgetplafond dan specifieke regelgeving.” Als de teams instemmen met Mosleys voorstel voor een budgetlimiet kunnen de renstallen zelf bepalen waar ze hun geld aan uitgeven. Een supercomputer of een windtunnel? Mosley: ,,Uiteindelijk is iedereen er blij mee als er zelf beslist kan worden waarin wordt geïnvesteerd.” ,,Maar het grote twistpunt is nu natuurlijk: welke precieze afspraken maken we en hoe gaan we naleving daarvan controleren? Het antwoord daarop is dat we enkele heel goede plannen hebben gemaakt en daarover gaan we de komende maanden discussiëren.” Mosley wil nog niet ingaan op de hoogte van de in te voeren budgetbeperking. KVN
Mosley hoopt die afspraken 31 januari in Parijs rond te krijgen. Lukt dat niet, of gaat een meerderheid van de teams niet akkoord met de plannen, dan voert de FIA alsnog alle kostenbesparende maatregelen in die de World Motor Sport Council in december 2007 vaststelde. Daar valt bijvoorbeeld het beperken van windtunnelgebruik onder, iets waar de teams niet erg blij mee zijn. Ook de FIA-president ziet liever een budget cap en Mosley denkt dat de FIA de teams ervan kan overtuigen niet eens een poging te wagen om de limiet te omzeilen. ,,Lange tijd leefde bij fabrikanten het idee dat het niet uitmaakte hoeveel geld je in de sport pompte, maar die gedachte is achterhaald”, zegt de Brit in gesprek met Formula1.com, de officiële Formule 1-website. ,,Het is zelfs een belangrijk gespreksonderwerp geworden en tijdens de vergadering hebben de teams, of althans bijna allemaal, hun steun uitgesproken voor het voorstel. Liever een budgetplafond dan specifieke regelgeving.” Als de teams instemmen met Mosleys voorstel voor een budgetlimiet kunnen de renstallen zelf bepalen waar ze hun geld aan uitgeven. Een supercomputer of een windtunnel? Mosley: ,,Uiteindelijk is iedereen er blij mee als er zelf beslist kan worden waarin wordt geïnvesteerd.” ,,Maar het grote twistpunt is nu natuurlijk: welke precieze afspraken maken we en hoe gaan we naleving daarvan controleren? Het antwoord daarop is dat we enkele heel goede plannen hebben gemaakt en daarover gaan we de komende maanden discussiëren.” Mosley wil nog niet ingaan op de hoogte van de in te voeren budgetbeperking. KVN