De V8-motor is te snel geïntroduceerd. De grote hoeveelheid technische defecten in de eerste twee Grand Prix’ van 2006 vormt het bewijs. Dat stelt BMW-teamchef Mario Theissen.

Bijna een kwart van het startveld in de Grand Prix van Maleisië moest tien plaatsen naar achteren op de startopstelling, na motorwissels als gevolg van defecten. Ook in de eerste twee races (op Sakhir en Sepang) sneuvelden er diverse krachtbronnen. Mario Theissen van BMW vindt dan ook dat de introductie van de V8 te vlug is gekomen. De beslissing om al in 2006 met nieuwe motoren te gaan racen, als vervanger van de aloude 3 liter V10, werd pas eind 2004 genomen. Dat is gewoonweg te laat geweest, stelt Theissen tegenover de Britse tv-zender ITV.

,,De grote hoeveelheid motorwissels en defecten geeft aan dat we meer ontwikkelingstijd voor de motoren nodig hadden’’, vindt de Duitser. ,,We werken nu keihard aan een betere betrouwbaarheid.’’ Theissen zegt niet te verwachten dat er komend weekend in de Grand Prix van Australië andermaal veel motoren zullen sneuvelen. ,,De aard van de baan in Albert Park en de weersomstandigheden zijn van dien aard dat ik mij daar niet veel zorgen over maak. Heel anders dan die allesverzengende hitte in Bahrein en Maleisië.’’

Jacques Villeneuve, de man die als zevende finishte voor BMW in de Grand Prix van Maleisië, zegt daar iets minder zeker van te zijn: ,,Ook het circuit in Australië belast de motoren behoorlijk. En voor mijn motor wordt dit het tweede weekend na Maleisië. Dus ik denk dat we komend weekend erg voorzichtig moeten zijn.’’