Na afloop neemt de FORMULE 1-redactie nog één keer alle teams en hun prestaties onder de loep. We sluiten af met wereldkampioen Mercedes, dat voor de vijfde maal op rij beide titels greep.

De afgelopen vier jaar was Mercedes het toonaangevende team in de Formule 1. In de vorm van Ferrari kwam er vorig jaar voor het eerst sinds de introductie van de V6-motor in 2014 serieuze tegenstand voor Mercedes. De verwachtingen voor 2018 waren daarom hooggespannen. Zou Ferrari de beide kampioenschapsbekers na vier jaar meenemen uit Stuttgart? Of zou Mercedes toch weer het te kloppen team zijn? Dat het een spannend seizoen zou worden staat van tevoren vast.

Tekst gaat door onder de afbeelding.

Lang lijkt het er ook op dat de Italianen beide titels grijpen. Ze komen sterk uit de startblokken en hebben een goed totaalpakket. Tot de zomerstop ziet het er dan ook rooskleurig uit voor de scuderia, ondanks dat het niet maximaal presteert. Na de zomer keert het tij echter drastisch en stelt Mercedes orde op zaken. Met een ijzersterke reeks trekt het beide titels ‘gewoon’ weer naar zich toe. Dat doen zij op overtuigende en dominante wijze, zoals we inmiddels van Mercedes gewend zijn. Ferrari komt er eigenlijk niet meer aan te pas.

Op momenten dat de concurrentie het liet liggen, was Hamilton ongenadig. © Sutton images.

Geen steek laten vallen
Waar de combinatie Ferrari en Vettel vooral opvalt door fouten, laat Mercedes geen steek vallen in 2018. Alleen in Oostenrijk vallen beide wagens uit met pech en in Mexico zit er geen gang in de zilveren pijlen, al haalt Hamilton daar wel de wereldtitel binnen. In alle andere negentien races staat er minstens één Mercedes-coureur op het podium. Het toont hoe sterk het team op elkaar ingewerkt is. Iedereen zit goed op zijn of haar plek, werkt uitstekend samen en er is harmonie in de tent, wat cruciaal is. Hoe anders is dat bijvoorbeeld bij concurrent Ferrari.

IJzersterke Hamilton
Stercoureur Lewis Hamilton heeft een geweldig jaar achter de rug. Toen Ferrari in het begin van 2018 een sterker pakket had, pakte Hamilton op constante wijze zijn punten. Hij doet geen domme dingen, maakt geen fouten en maximaliseert wanneer het kan. En waar concurrent Ferrari steken laat liggen, is Hamilton er als eerste bij om te profiteren. Optredens zoals in Baku en Hockenheim, waar hij de volle buit pakt ondanks dat de Mercedes niet de snelste wagen is aldaar, zijn doorslaggevend. Als Mercedes vanaf Singapore ook het betere totaalpakket heeft profiteert Hamilton maximaal, met zes overwinningen in acht races. Met deze geweldige reeks kan Hamilton al in Mexico zijn vijfde wereldtitel claimen, terwijl het team een race later de champagne kan openen voor de vijfde constructeurstitel op rij.

In de Grand Prix van Rusland moest Bottas duidelijk ruimte maken voor Hamilton. Hij liet zien de ideale ‘wingman’ van Hamilton te zijn. © Sutton images.

Teamgenoot Valtteri Bottas schittert juist door afwezigheid in het titelgevecht. Hij begint zeker niet slecht aan het seizoen en als hij niet buiten zijn schuld om een lekke band had opgelopen in Baku had hij daar zelfs een zege gepakt. Helaas voor de Fin is dat (samen met Rusland, waar hij door teamorders de zege door zijn vingers zag glippen) zijn enige serieuze kans dit jaar op een overwinning. Daardoor is Bottas de enige van de top zes coureurs zonder overwinning. De Fin mag nog een jaartje aanblijven, maar hij weet heel goed dat de rij kapers voor een stoeltje lang is. Als hij in 2020 opnieuw in de zilverpijl wil zitten moet hij echt wat meer tegenstand gaan bieden aan Hamilton.

Mercedes is pas het tweede team dat vijf keer achter elkaar beide kampioenschappen binnenhaalt, nadat Ferrari dat deed in de periode 2000-2004. Het is een bijzondere prestatie. Het is de vraag of deze indrukwekkende reeks in 2019 wordt voorgezet, of dat er een einde aan komt. Voor de mannen uit Stuttgart is het natuurlijk geweldig om op zo’n hoog niveau te presteren, maar voor de neutrale toeschouwer is het te hopen dat er een wisseling van de wacht komt.

Eindoordeel Mercedes: 9

Het oordeel van Tom Coronel:
“Lewis Hamilton is voor mij altijd top-1. Je hebt Hamilton en de rest van het kampioenschap. Als zijn motor een paar jaar geleden in Maleisië niet kapot was gegaan, was hij vijf keer achter elkaar wereldkampioen geweest. Hij is de enige donkere coureur die ik ken, heeft een killersmentaliteit en vreet het dashboard op. Max is de enige die hem aankan en Lewis weet dat: de rest van het veld is knäckebröd. Hamilton gaat alle records van Schumacher verbreken. Valtteri Bottas is de ideale tweede rijder voor Mercedes. Net zo’n type als in het verleden Rubens Barrichello en Johnny Herbert: de perfecte aanvulling voor de sterrijder. Niet briljant, maar ook niet slecht. Ik begrijp wel dat Mercedes hem houdt.”