Op het randje van de jaarwisseling neemt de Formule 1-webredactie alle teams nog één keer onder de loep. Welke teams vielen in positieve zin op en welke teams presteerden onder de maat? Vandaag de nummer 5  in het kampioenschap: Williams.

“Ferrari en Mercedes moeten we te pakken zien te krijgen.” Aan het woord is Claire Williams. Het is januari 2016 en het team uit Grove wil graag beter presteren dan de voorbije twee jaar waarin het team verdienstelijk beslag legde op de derde plaats.

In die jaren kampten de Williams-bolides met een gebrek aan downforce, een kwaal waar ook de FW38 aan lijdt. Dat werd voorheen gecompenseerd door de dominante Mercedes-motor, maar dankzij de stappen van de motorconcurrenten kan Williams daar in mindere mate op leunen.

Het wordt dan ook al snel duidelijk dat de lakens aan kop worden uitgedeeld door Mercedes, Red Bull en Ferrari en dat Williams daar op zijn best mijlenver achter ligt. Na de laatste race vóór de zomerstop staat Williams met 96 punten vierde in het teamklassement. Het kijkt dan al tegen een achterstand van 146 punten aan ten opzichte van de nummer drie, Ferrari.

Het gat naar de nummer vijf is aanzienlijk kleiner: vijftien punten. Force India heeft na een moeilijke seizoensstart de schwung te pakken en hengelt Williams langzaam maar zeker binnen. Valtteri Bottas en Felipe Massa zijn onmachtig het tij in hun voordeel te keren. Williams zakt in prestaties steeds wat verder weg.

Bottas vs. Massa
Zelfs Valtteri Bottas, die er toch om bekend staat met nette rijstijl af en toe te kunnen verrassen, verbleekt in de tweede helft van het seizoen. Het podium komt na een prachtweekend in Canada, waarin hij door een perfect uitgevoerde éénstopstrategie beslag legt op de derde plaats, nimmer meer in zicht. De vijfde plaats in Maleisië is het beste resultaat van Bottas in de laatste negen races waarin hij in totaal 27 punten bij elkaar weet te rijden. Een schrale oogst.

Massa neemt voor het eerst, maar waarschijnlijk niet voor het laatst, afscheid van de Braziliaanse fans.

Met 27 punten scoort de sympathieke Fin altijd nog beter dan Felipe Massa. De Braziliaan begint het seizoen sterk, maar maakt na de zomerstop een fletse indruk. Hij voegt nog maar vijftien punten toe aan zijn puntentotaal. Eén dag voordat het Italiaanse raceweekend begint, maakt Massa bekend dat hij na afloop van het seizoen zijn Formule 1-carrière beëindigt.

In Brazilië krijgt hij, net zoals ieder ander overigens, in afwijkende omstandigheden te laten zien wat hij waard is. Voor zijn eigen thuispubliek weet hij de Williams op de natte omloop van Interlagos echter niet in het rechte spoor te houden en crasht hij in de muur. Het afscheid dat daarop volgt is even hartverwarmend als emotioneel.

Met de jaarwisseling is er een eind gekomen aan 2016. Voor Williams was het niet alleen op sportief gebied geen bijster goed jaar, ook op privégebied hield het niet over. Terwijl Williams met Force India om elk punt knokt, herstelt grondlegger en boegbeeld Frank Williams maar moeizaam van een longontsteking. De familie wordt gemist als ook Claire Williams steeds vaker verhinderd is om bij haar vader te zijn. Inmiddels is Frank Williams gelukkig weer helemaal hersteld.

Straks in maart
Williams zal zich ondanks of dankzij de reglementswijzigingen weer terug willen knokken naar de top drie. Valtteri Bottas weet dat dit alleen haalbaar is alle koppen dezelfde kant op staan en iedereen de schouders eronder blijft zetten. Iedereen, behalve Valtteri Bottas zelf. Zijn overstap naar Mercedes zou immers al bijna rond en dus aanstaande zijn.

Niemand minder dan Felipe Massa moet die leegte op gaan vullen en naar verluidt heeft de Braziliaan al aangegeven dat hij zijn pensioen nog wel een jaartje uit wil stellen om Williams op weg te helpen. Het treedt immers aan met de jonge Canadees Lance Stroll. Stroll kan als debutant wel wat begeleiding van een senior Formule 1-coureur gebruiken en is bovendien te onervaren om een volledig nieuwe auto te helpen ontwikkelen.

Eindoordeel Williams: 6