Luca Badoer heeft de tweede testdag op het circuit van Jerez (Spanje) als snelste afgesloten. De Ferrari-testcoureur kwam door een zware crash niet verder dan dertien ronden, maar zijn 1:18.237 was voldoende om de concurrentie het nakijken te geven.

Honda’s Jenson Button kwam zo’n acht tienden tekort op de rondetijd die Badoer vanochtend vlak vóór de fatale klapper liet noteren. Daarbij moet echter wel aangetekend worden dat de Italiaan de beschikking had over een (afgeknepen) V10-krachtbron, terwijl de Engelse coureur het moest stellen met een achtcilinder.

Button passeerde achter het stuur van de interim-auto van Honda 71 maal start/finish. Voor Badoer zat de dag er al na dertien omwentelingen op, toen om 11.46 uur zijn voorwielophanging de geest gaf. De Ferrari-man belandde daardoor zijwaarts in de bandenstapels en werd direct overgebracht naar het medisch centrum van het circuit.

De 34-jarige kwam er ongeschonden vanaf, zo bleek uit medisch onderzoek. De Ferrari F2005 niet. De auto was totall-loss. En dat liet de Scuderia geen andere keuze dan de coureur maar naar huis te sturen, om te rusten. De rest van de dag kwam dus enkel Marc Gené (veertiende tijd) nog in actie voor de Italiaanse renstal. En ook morgen geeft er slechts één rode bolide acte de présence in Jerez.

Renault was wél de gehele dag met twee rijders present. Achter het stuur van de Franse auto’s zaten wederom Heikki Kovalainen en Franck Montagny. En net zoals gisteren, reden de Fin en de Fransman met een afgeknepen V10-motor. Maar anders dan op de woensdag, was Kovalainen ditmaal de snelste. Het verschil was echter niet groot. Nog geen twee tienden van een seconde scheidde het duo, dat samen 214 rondjes draaide.

Ryan Briscoe bewees vandaag dat hij weer helemaal is hersteld van zijn crash, eerder dit jaar tijdens de IRL-race in Chicago. De Australische vervanger van de zieke Olivier Panis reed de vijfde tijd. Daarmee was hij circa 0,4 seconde sneller dan Jarno Trulli, die op zijn beurt moest in vallen voor Ralf Schumacher. De Duitser moest afhaken met rugklachten.

Achter het Williams-duo Mark Webber en Nico Rosberg, eindigde Gary Paffett. Maar de DTM-kampioen kende aan het stuur van de McLaren geen probleemloze dag. De nieuwe V8-krachtbron van Mercedes gaf al snel de geest, waardoor Paffett enige tijd vanaf de zijlijn moest toekijken. Ook Jacques Villeneuve (zestiende tijd) had geen dag zonder problemen. Al in de eerste ronde gaf zijn bolide er de geest aan, en later op de dag kampte hij ook nog eens met motorpanne.

De tijden:

1. Badoer, Ferrari (B) 1:18.237, 13 ronden *

2. Button, Honda (M) 1:19.094, 71

3. Kovalainen, Renault (M) 1:19.281, 110 *

4. Montagny, Renault (M) 1:19.483, 104 *

5. Briscoe, Toyota (B) 1:19.563, 65

6. Trulli, Toyota (B) 1:19.935, 59

7. Webber, Williams-Cosworth (B)1:20.344, 44

8. Rosberg, Williams-Cosworth (B) 1:20.464, 25

9. Paffett, McLaren-Mercedes (M) 1:20.484, 69

10. Rossiter, Honda (M) 1:20.603, 66

11. Coulthard, Red Bull-Cosworth (M) 1:20.854, 47 *

12. Wurz, McLaren-Mercedes (M) 1:20.895, 29

13. Klien, Red Bull-Cosworth (M) 1:21.008, 10 *

14. Gené, Ferrari (B) 1:21.122, 13

15. Van Hooydonk, MF1-Toyota (B) 1:21.625, 70 *

16. Villeneuve, BMW-Sauber (M) 1:21.684, 62

17. Monteiro, MF1-Toyota (B) 1:24.367, 23

* V10-motor

PPB