Jerez: Barrichello begint sterk
Een Honda én McLaren eindigden de derde testdag in het jaar bovenaan de tijdenlijst. Rubens Barrichello, die voor het eerst in actie kwam voor de Japanse autofabrikant, en Pedro de la Rosa rondden het Spaanse Jerez donderdag even snel. Beiden reden een beste rondetijd van 1:16.732. Een goed begin dus bij Honda Racing voor de van Ferrari overgekomen Barrichello, die in totaal 47 ronden reed. Al teveel conclusies kunnen er echter niet verbonden worden aan de gedeelde eerste positie die de Braziliaan scoorde, want hij had als één van de weinigen de beschikking over een volwaardige V10-krachtbron. Behalve Barrichello reed van de dertien andere coureurs alleen De la Rosa met een ‘traditionele’ tiencilinder.
De rapste met V8-krachtbron was Fernando Alonso. De wereldkampioen zat voor het eerst achter het stuur van de Renault R26, en kende een goede eerste dag met de nieuwe Franse auto. Niet alleen reed hij de snelste tijd van de coureurs met een achtcilinder, maar ook nog eens een fiks aantal kilometers. In totaal draaide hij 66 ronden, wat neerkomt op zo’n driehonderd kilometer.
Teamgenoot Giancarlo Fisichella reed de voorbij dagen met de R26, maar moest het vandaag stellen met de oude R25, die is uitgerust met een ‘gecastreerde’ V10-motor. Hij liet de tiende tijd noteren.
Bij Ferrari nam Marc Gené het stuurtje over van Michael Schumacher, terwijl Luca Badoer wederom van de partij was. Het team testte opnieuw met een F2004 die is uitgerust met een V8-motor, en een door een tiencilinder aangedreven F2005 van afgelopen seizoen. Gené draaide in totaal 47 ronden met de F2004, maar reed zijn snelste tijd met de F2005.
Ook Williams was weer met twee coureurs actief. Ditmaal met Nico Rosberg en Mark Webber, die het werk van de nieuwe testcoureur Alexander Wurz overnam. Het Duits-Australische duo was goed voor 89 ronden en een vijfde en zevende tijd. Rosberg verloor gedurende de dag kostbare tijd, door een elektronisch probleem.
Technische problemen waren er ook voor Nick Heidfeld (elektronica), alsmede voor Scott Speed (benzinetoevoer). Maar de Duitse BMW-coureur en de Amerikaanse Toro Rosso-rijder wisten de schade te beperken, met respectievelijk 79 en 64 ronden.
De tijden:
1. P. De la Rosa McLaren-Mercedes (M) 1:16.732 65 *
2. R. Barrichello Honda (M) 1:16.732 47 *
3.F. Alonso Renault (M) 1:18.706 66
4.M. Gené Ferrari (B) 1:18.825 79 *
5.M. Webber Williams-Cosworth (B) 1:18.838 40
6.R. Zonta Toyota (B) 1:18.916 89
7.N. Rosberg Williams-Cosworth (B) 1:19.048 49
8.A. Davidson Honda (M) 1:19.084 106
9. J. Trulli Toyota (B) 1:19.164 97
10.G. Fisichella Renault (M) 1:19.462 83 *
11. G. Paffett McLaren-Mercedes (M) 1:19.606 87 *
12. N. Heidfeld BMW-Sauber (M) 1:20.148 79
13. S. Speed Toro Rosso-Cosworth (M) 1:21.035 64 *
14. C. Klien Red Bull-Ferrari (M) 1:21.469 44 * V10-motor PPB
1. P. De la Rosa McLaren-Mercedes (M) 1:16.732 65 *
2. R. Barrichello Honda (M) 1:16.732 47 *
3.F. Alonso Renault (M) 1:18.706 66
4.M. Gené Ferrari (B) 1:18.825 79 *
5.M. Webber Williams-Cosworth (B) 1:18.838 40
6.R. Zonta Toyota (B) 1:18.916 89
7.N. Rosberg Williams-Cosworth (B) 1:19.048 49
8.A. Davidson Honda (M) 1:19.084 106
9. J. Trulli Toyota (B) 1:19.164 97
10.G. Fisichella Renault (M) 1:19.462 83 *
11. G. Paffett McLaren-Mercedes (M) 1:19.606 87 *
12. N. Heidfeld BMW-Sauber (M) 1:20.148 79
13. S. Speed Toro Rosso-Cosworth (M) 1:21.035 64 *
14. C. Klien Red Bull-Ferrari (M) 1:21.469 44 * V10-motor PPB