Pedro de la Rosa leek een abonnement te hebben op de snelste dagtijden bij de wintertests, vandaag was Jenson Button hem echter te snel af. 1:18.398, dat was de tijd waar de Spaanse McLaren-testcoureur niet aan kon tippen. Voor zowel Jenson Button als teamgenoot Anthony Davidson was het de eerste testdag van de week, en meteen sierden beide coureurs hun dag op met snelle tijden. Alleen Jarno Trulli, coureur van de andere Japanse constructeur (Toyota), kon in de buurt blijven. Hij was nipt sneller dan Davidson, die op zijn beurt weer drie tienden moest toegeven op de snelste dagtijd.

Positief voor Honda is dat er eveneens veel ronden afgelegd worden vandaag: 96 voor Button en 133 voor Davidson. Dat is overigens niet voor de eerste keer deze winter, de Honda-coureurs kennen vrijwel alleen maar productieve testdagen. Buttons dag werd wel twee keer onderbroken omdat de concept-car van Honda stilviel.

Jarno Trulli, die vandaag achter het stuur zat van Toyota’s nieuwe TF106, focuste zich op het testen van de Bridgestone-banden. Ook voerde hij tests uit met betrekking tot de ophanging van de auto. Veel reed hij niet, slechts 43 ronden. Dat is nog altijd meer dan teamgenoot Ralf Schumacher, die het Circuito de Jerez 39 keer rondde.

McLaren-testcoureurs Pedro de la Rosa en Gary Paffett kwamen ook in actie, ze focusten zich op het testen van de Michelin-banden. Beide coureurs reden in een MP4-20 met een gelimiteerde V10-motor. Gary Paffett zorgde nog even voor een rode vlag toen hij in de eerste bocht van de baan vloog. McLaren pakte aan het eind van haar dag haar spullen in, Jerez wordt verruild voor Barcelona. Volgens de geruchten om een shakedown met de nieuwe auto uit te voeren.

Ook Williams kwam in actie op Jerez. Snelle tijden werden er niet neergezet door Nico Rosberg en Alexander Wurz. Wurz, de snelste van het tweetal, moest drie seconden toegeven op de snelste tijd van Jenson Button. De Oostenrijker kende weer geen probleemloze dag, want hij werd getroffen door een mechanisch defect vlak na de lunch.

De tijden:

1. J. Button Honda (M) 1:18.398 96 ronden

2. J. Trulli Toyota (B) 1:18.657 43

3. A. Davidson Honda (M) 1:18.674 133

4. P. De la Rosa McLaren-Mercedes (M) 1:19.235 99 *

5. G. Paffett McLaren-Mercedes (M) 1:19.300 90 *

6. A. Wurz Williams-Cosworth (B) 1:20.306 59

7. R. Schumacher Toyota (B) 1:20.587 39

8. N. Rosberg Williams-Cosworth (B) 1:20.841 41

* V10-motor

KVN