Jerez dag 3: Straatlengte voorsprong De la Rosa
Pedro de la Rosa had er zin in vandaag op Jerez de la Frontera: de McLaren-coureur reed de snelste tijd. Met de V10 was hij een bijna anderhalve seconde sneller dan de concurrentie. Zoals de gehele week al het geval is, waren de V8-motoren ook vandaag weer erg close. De Spanjaard zette zijn snelste tijd met V10-aandrijving. Hij moest immers wachten op een nieuwe vooraard Mercedes V8-motoren, omdat goede exemplaren niet meer beschikbaar waren. Toen deze krachtbronnen later in de middag arriveerden op het circuit wisselde de testpiloot naar de achtcilinder.
Hoewel Nico Rosberg op respectabele afstand van De la Rosa de tweede dagtijd liet noteren, zal hij niet tevreden terugkijken op zijn dag. De Duitser reed slechts 24 ronden, zorgde voor drie rode-vlagsituaties en moest ook nog van Cosworth-motor wisselen. Desondanks eindigde hij toch twee tienden voor Jenson Button, die samen met Anthony Davidson achter het stuur van de interim-Honda de banden en de motor aan een test onderwierp.
Niet alleen Honda, ook Toyota zat er niet slecht bij op de derde testdag van deze week. Jarno Trulli was de productiefste Toyota-coureur met 89 ronden en hij was tevens sneller dan teamgenoot Ricardo Zonta. Langzaam maar zeker laat Williams steeds betere tijden noteren tijdens de wintertests. Niet alleen reed Rosberg de tweede tijd, Mark Webber nestelde zich tussen beide Toyota’s op een vijfde stek.
Jarno Trulli was tevreden na afloop van de testdag. ,,Dit was een nuttige dag. In eerste instantie heb ik me beziggehouden met de afstelling van de bolide waarna ik mijn aandacht in de middag verlegde naar het testen van de Bridgestones. We hebben een paar probleempjes gehad bij het vinden van de juiste afstelling, maar dat is iets wat je vooraf kunt verwachten."
Volgens de Italiaan kan de relatie met Bridgestone alleen nog maar beter worden. ,,Vergat niet dat we pas kort samenwerken, we bevinden ons nog steeds in een leerproces. Ik denk dan ook niet dat we nu al op ons best zijn. Jerez is een fijne baan om op te werken, dus ik maak me geen zorgen."
Jacques Villeneuve kende vandaag een betere dag dan gisteren, toen hij al in zijn eerste ronde stilviel. Vandaag reed de enige BMW-coureur die in actie kwam 86 ronden met de V8-motor, maar ook zorgde hij voor een rode vlag toen zijn auto plotseling stopte op het circuit. Waarschijnlijk was dit te danken aan een probleem met de hydraulica. MF1 Racing-coureur Tiago Monteiro reed zowel met de V8 en de V10. MF1 Racing verzamelde motordata die tevens voorgelegd zal worden aan de FIA, want het team van Colin Kolles is van mening dat V10-motoren nog altijd in het voordeel zijn. Christijan Albers wisselde vandaag net als Monteiro van krachtbron, hij reed zijn ronden met V8- en met V10-aandrijving. Zijn snelste tijd, gereden met de tiencilinder, was goed genoeg voor een achtste plek.
Marc Gene, de Spaanse Ferrari-coureur, was de enige die namens de Scuderia in actie kwam. Luca Badoer zit na twee zware crashes inmiddels thuis om even bij te komen. ’DC’ vervolgde voor het Red Bull-team de tests met de afgeknepen V10. 104 ronden waren echter niet genoeg om de rode lantaarn van zich af te schudden.
De tijden:
1. De la Rosa McLaren-Mercedes (M) 1:17.703 77*
2. Rosberg Williams-Cosworth (B) 1:19.174 24
3. Button Honda (M) 1:19.365 122
4. Trulli Toyota (B) 1:19.670 89
5. Webber Williams-Cosworth (B) 1:19.684 55
6. Zonta Toyota (B) 1:19.859 60
7. Villeneuve BMW-Sauber (M) 1:19.864 86
8. Albers MF1-Toyota (B)1:19.89 66
9. Wurz McLaren-Mercedes (M) 1:20.105 77
10.Davidson Honda (M) 1:20.106 102 11.Monteiro MF1-Toyota (B) 1:20.400 68
12.Gene Ferrari (B) 1:20.981 79
13.Coulthard Red Bull-Cosworth (M) 1:21.114 104* * – V10-motor KVN
Hoewel Nico Rosberg op respectabele afstand van De la Rosa de tweede dagtijd liet noteren, zal hij niet tevreden terugkijken op zijn dag. De Duitser reed slechts 24 ronden, zorgde voor drie rode-vlagsituaties en moest ook nog van Cosworth-motor wisselen. Desondanks eindigde hij toch twee tienden voor Jenson Button, die samen met Anthony Davidson achter het stuur van de interim-Honda de banden en de motor aan een test onderwierp.
Niet alleen Honda, ook Toyota zat er niet slecht bij op de derde testdag van deze week. Jarno Trulli was de productiefste Toyota-coureur met 89 ronden en hij was tevens sneller dan teamgenoot Ricardo Zonta. Langzaam maar zeker laat Williams steeds betere tijden noteren tijdens de wintertests. Niet alleen reed Rosberg de tweede tijd, Mark Webber nestelde zich tussen beide Toyota’s op een vijfde stek.
Jarno Trulli was tevreden na afloop van de testdag. ,,Dit was een nuttige dag. In eerste instantie heb ik me beziggehouden met de afstelling van de bolide waarna ik mijn aandacht in de middag verlegde naar het testen van de Bridgestones. We hebben een paar probleempjes gehad bij het vinden van de juiste afstelling, maar dat is iets wat je vooraf kunt verwachten."
Volgens de Italiaan kan de relatie met Bridgestone alleen nog maar beter worden. ,,Vergat niet dat we pas kort samenwerken, we bevinden ons nog steeds in een leerproces. Ik denk dan ook niet dat we nu al op ons best zijn. Jerez is een fijne baan om op te werken, dus ik maak me geen zorgen."
Jacques Villeneuve kende vandaag een betere dag dan gisteren, toen hij al in zijn eerste ronde stilviel. Vandaag reed de enige BMW-coureur die in actie kwam 86 ronden met de V8-motor, maar ook zorgde hij voor een rode vlag toen zijn auto plotseling stopte op het circuit. Waarschijnlijk was dit te danken aan een probleem met de hydraulica. MF1 Racing-coureur Tiago Monteiro reed zowel met de V8 en de V10. MF1 Racing verzamelde motordata die tevens voorgelegd zal worden aan de FIA, want het team van Colin Kolles is van mening dat V10-motoren nog altijd in het voordeel zijn. Christijan Albers wisselde vandaag net als Monteiro van krachtbron, hij reed zijn ronden met V8- en met V10-aandrijving. Zijn snelste tijd, gereden met de tiencilinder, was goed genoeg voor een achtste plek.
Marc Gene, de Spaanse Ferrari-coureur, was de enige die namens de Scuderia in actie kwam. Luca Badoer zit na twee zware crashes inmiddels thuis om even bij te komen. ’DC’ vervolgde voor het Red Bull-team de tests met de afgeknepen V10. 104 ronden waren echter niet genoeg om de rode lantaarn van zich af te schudden.
De tijden:
1. De la Rosa McLaren-Mercedes (M) 1:17.703 77*
2. Rosberg Williams-Cosworth (B) 1:19.174 24
3. Button Honda (M) 1:19.365 122
4. Trulli Toyota (B) 1:19.670 89
5. Webber Williams-Cosworth (B) 1:19.684 55
6. Zonta Toyota (B) 1:19.859 60
7. Villeneuve BMW-Sauber (M) 1:19.864 86
8. Albers MF1-Toyota (B)1:19.89 66
9. Wurz McLaren-Mercedes (M) 1:20.105 77
10.Davidson Honda (M) 1:20.106 102 11.Monteiro MF1-Toyota (B) 1:20.400 68
12.Gene Ferrari (B) 1:20.981 79
13.Coulthard Red Bull-Cosworth (M) 1:21.114 104* * – V10-motor KVN