Jerez: Schumacher keert terug in stijl
Michael Schumacher is het nog niet verleerd. De Duitser zat vandaag in Jerez (Spanje) voor het eerst sinds bijna twee maanden weer achter het stuur van een Formule 1-bolide, maar gaf de concurrentie direct het nakijken. En wel met een V8-motor.
De Ferrari-coureur was ruim een tiende van een seconde sneller dan zijn nieuwe teamgenoot Felipe Massa. Op zich niet zo vreemd. Maar in ogenschouw nemend dat Schumacher het moest stellen met een V8-unit en de Braziliaanse coureur de beschikking had over een (afgeknepen) tiencilinder, is dat toch redelijk indrukwekkend te noemen.
Enige smetje op Schumachers terugkeer was een spin in de vroege ochtend, toen hij de controle verloor over de aangepaste Ferrari F2005. Voor de zevenvoudig wereldkampioen was het overigens zijn eerste kennismaking met de 2,4-liter V8-krachtbron uit Maranello.
Achter Felipe Massa waren het Franck Montagny en Heikki Kovalainen die de derde en vierde positie voor zich opeisten. Ook het Renault-koppel reed met een begrensde V10-motor, terwijl Anthony Davidson in de interim-bolide van Honda de vijfde dagtijd reed. De Engelse testrijder had net zoals Schumacher de beschikking over acht cilinders, maar was bijna een tel langzamer dan de Duitser.
Ook Ricardo Zonta was weer van de partij. Maar anders dan gisteren moest de Braziliaan achter het stuur van de nieuwe Toyota TF106 ditmaal behoorlijk wat tijd toegeven op de kop. Ruim een seconde, waardoor hij zich tevreden moest stellen met een zesde plaats. Olivier Panis kwam er eveneens niet aan te pas, al draait het bij testen doorgaans ook niet om het rijden van snelle rondetijden. De Fransman eindigde als negende op de tijdenlijst.
Bij McLaren staken op haar laatste testdag voor de vakantie, nog maar eens een aantal technische problemen de kop op. Juan Pablo Montoya (zevende tijd) had te kampen met motorpech. De Colombiaan kwam daardoor niet verder dan 47 rondjes. Pedro de la Rosa daarentegen passeerde start/finish 117 maal. De Spaanse McLaren-tester was daarmee echter niet de coureur die op deze dag de meeste kilometers reed. Renaults nieuwbakken test- en reservecoureur Heikki Kovalainen draaide 119 rondjes.
Evenals McLaren, had ook het Williams-team problemen. Eveneens met de motoren. Nico Rosberg (elfde plaats) zorgde in de ochtend voor een rode-vlagsituatie, toen hij als gevolg van een kapotte Cosworth-unit van de baan spinde. In de Williams FW27C-bolide van Mark Webber gaf de versnellingsbak de geest. De Australiër kwam dan ook niet verder dan de laatste positie. Morgen besluiten Ferrari, Renault en Williams de laatste testweek van het jaar. Wereldkampioen Fernando Alonso is dan ook van de partij. De tijden:
1. M.Schumacher Ferrari (B) 1:18:953, 67 ronden
2. Massa, Ferrari (B) 1:19:060, 97 *
3. Montagny, Renault (M) 1:19:066, 20 *
4. Kovalainen, Renault (M) 1:19:100, 119 *
5. Davidson, Honda (M) 1:19:877, 114
6. Zonta, Toyota (B) 1:20:035, 106
7. Montoya, McLaren-Mercedes (M) 1:20:168, 106
8. Carroll, Honda (M) 1:20:170, 48
9. Panis, Toyota (B) 1:20:342, 93
10. De la Rosa, McLaren-Mercedes (M) 1:20:492, 117
11. Rosberg, Williams-Cosworth (B) 1:20:597, 46
12. Heidfeld, BMW-Sauber (M) 1:20:700, 38
13. Webber, Williams-Cosworth (B) 1:21:453, 25 (*) V10-motor PPB
De Ferrari-coureur was ruim een tiende van een seconde sneller dan zijn nieuwe teamgenoot Felipe Massa. Op zich niet zo vreemd. Maar in ogenschouw nemend dat Schumacher het moest stellen met een V8-unit en de Braziliaanse coureur de beschikking had over een (afgeknepen) tiencilinder, is dat toch redelijk indrukwekkend te noemen.
Enige smetje op Schumachers terugkeer was een spin in de vroege ochtend, toen hij de controle verloor over de aangepaste Ferrari F2005. Voor de zevenvoudig wereldkampioen was het overigens zijn eerste kennismaking met de 2,4-liter V8-krachtbron uit Maranello.
Achter Felipe Massa waren het Franck Montagny en Heikki Kovalainen die de derde en vierde positie voor zich opeisten. Ook het Renault-koppel reed met een begrensde V10-motor, terwijl Anthony Davidson in de interim-bolide van Honda de vijfde dagtijd reed. De Engelse testrijder had net zoals Schumacher de beschikking over acht cilinders, maar was bijna een tel langzamer dan de Duitser.
Ook Ricardo Zonta was weer van de partij. Maar anders dan gisteren moest de Braziliaan achter het stuur van de nieuwe Toyota TF106 ditmaal behoorlijk wat tijd toegeven op de kop. Ruim een seconde, waardoor hij zich tevreden moest stellen met een zesde plaats. Olivier Panis kwam er eveneens niet aan te pas, al draait het bij testen doorgaans ook niet om het rijden van snelle rondetijden. De Fransman eindigde als negende op de tijdenlijst.
Bij McLaren staken op haar laatste testdag voor de vakantie, nog maar eens een aantal technische problemen de kop op. Juan Pablo Montoya (zevende tijd) had te kampen met motorpech. De Colombiaan kwam daardoor niet verder dan 47 rondjes. Pedro de la Rosa daarentegen passeerde start/finish 117 maal. De Spaanse McLaren-tester was daarmee echter niet de coureur die op deze dag de meeste kilometers reed. Renaults nieuwbakken test- en reservecoureur Heikki Kovalainen draaide 119 rondjes.
Evenals McLaren, had ook het Williams-team problemen. Eveneens met de motoren. Nico Rosberg (elfde plaats) zorgde in de ochtend voor een rode-vlagsituatie, toen hij als gevolg van een kapotte Cosworth-unit van de baan spinde. In de Williams FW27C-bolide van Mark Webber gaf de versnellingsbak de geest. De Australiër kwam dan ook niet verder dan de laatste positie. Morgen besluiten Ferrari, Renault en Williams de laatste testweek van het jaar. Wereldkampioen Fernando Alonso is dan ook van de partij. De tijden:
1. M.Schumacher Ferrari (B) 1:18:953, 67 ronden
2. Massa, Ferrari (B) 1:19:060, 97 *
3. Montagny, Renault (M) 1:19:066, 20 *
4. Kovalainen, Renault (M) 1:19:100, 119 *
5. Davidson, Honda (M) 1:19:877, 114
6. Zonta, Toyota (B) 1:20:035, 106
7. Montoya, McLaren-Mercedes (M) 1:20:168, 106
8. Carroll, Honda (M) 1:20:170, 48
9. Panis, Toyota (B) 1:20:342, 93
10. De la Rosa, McLaren-Mercedes (M) 1:20:492, 117
11. Rosberg, Williams-Cosworth (B) 1:20:597, 46
12. Heidfeld, BMW-Sauber (M) 1:20:700, 38
13. Webber, Williams-Cosworth (B) 1:21:453, 25 (*) V10-motor PPB