Formule1

Jo Ramirez hoopt op einde verval McLaren
| Eelco den Boer | Peter van Egmond

Jo Ramirez hoopt op einde verval McLaren

Als teamcoördinator van McLaren in de jaren tachtig maakte Jo Ramirez de hoogtijdagen van het team mee. Hij hoopt dat McLaren snel weer in de buurt kan komen van die successen. “Het doet mij pijn om ze momenteel zo te zien worstelen.”

Op de baan doen de verrichtingen van McLaren niet meer denken aan de glorietijd, maar in de garages herkent Ramirez nog wel elementen uit het verleden. “In de jaren tachtig waren we bij McLaren de eersten die de vloeren verfden, de gereedschapsrekken fatsoenlijk inrichten, de verlichting en luchtbuizen installeerden en dat soort zaken. We wilden de monteurs het gevoel geven dat ze thuis waren, niet in een verre stad, zodat ze beter zouden presteren. Dat hebben veel andere teams overgenomen.”

“Het is vleiend om te zien dat er nog altijd dingen worden gebruikt die wij destijds hebben geïntroduceerd”, vervolgt Ramirez. “Ron Dennis had een goede visie hoe de Formule 1 zich zou ontwikkelen.”

Inmiddels heeft Dennis zelf ook het veld moeten ruimen bij McLaren. Volgens Ramirez was in 2007 al duidelijk dat hij zijn grip op het team begon te verliezen, toen de interne strijd tussen Lewis Hamilton en Fernando Alonso zo hoog oplaaide dat Ferrari-coureur Kimi Räikkönen de titel kon grijpen.

“Ron Dennis was toen niet meer dan de oude”, verklaart Ramirez. “Hij ging minder goed om met de situatie dan destijds met Prost en Senna. Misschien door zijn leeftijd, misschien doordat het bedrijf een enorme groei doormaakte. Hij had te veel borden hoog te houden en was niet honderd procent betrokken bij het Formule 1-team. Het was de eerste keer dat ik het jammer vond dat ik niet meer bij McLaren werkte. Ze hadden Alonso meer moeten integreren in het team. Daar had ik een rol bij kunnen spelen.”

Formule 1 editie 2Lees het volledige interview met Jo Ramirez in nummer 2 van Formule 1 magazine. Bestel deze editie hier.

Meer nieuws

Vorig bericht | 03-02-2017 - 16:00 Nieuwe McLaren heet MCL32 Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 04-02-2017 - 14:58 Gespot: Exclusief 1:43 Max Verstappen RB12-model GP Brazilië Lees het volledige bericht

Reacties
  • Formule 1 nr. 2: Exclusief! Max en Stoffel
  • Het Jaar van Max is nu uit!
  • Formule 1 Jaaroverzicht 2016 is nu uit!
  • Formule 1 nr. 18 is uit!
  • Formule 1 nr. 17 is uit!
In de nieuwste Formule1:

Exclusieve interviews met Max Verstappen en Stoffel Vandoorne | Simracen in Vegas | Portret van huisfotograaf Peter van Egmond Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP Australië 2017 2017/03/24 00:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitAlbert Park

  • LocatieAustralië

  • Aantal rondes58

  • Afstand per ronde5,303 kilometer

  • Totale afstand307,574 kilometer

Planning GP Australië

  • Begint: 24-3-2017

    GP Australië 2017 – 1e Vrije Training
  • Begint: 24-3-2017

    GP Australië 2017 – 2e Vrije Training
  • Begint: 25-3-2017

    GP Australië 2017 – 3e Vrije Training
  • Begint: 25-3-2017

    GP Australië 2017 – Kwalificatie
  • Begint: 25-3-2017

    GP Australië 2017 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 25-3-2017

    GP Australië 2017 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 25-3-2017

    GP Australië 2017 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 25-3-2017

    GP Australië 2017 – Startopstelling
  • Begint: 26-3-2017

    GP Australië 2017 – Race

Albert Park