Jordan looft tabaksfabrikanten
Van John Player Special, Embassy en Gold Leaf tot Mild Seven, Benson & Hedges en Marlboro, het is Eddie Jordan niet ontgaan dat deze sigarettenmerken een belangrijke rol hebben gespeeld in de Formule 1.De oprichter van de Jordan-renstal heeft in zijn column in het Britse tijdschrift F1 Racing nogmaals benadrukt dat de Formule 1-geschiedenis heel anders was geweest als deze bron van sponsorgeld niet was aangeboord.
,,Graag wil ik de tabaksbedrijven bedanken voor hun contributie aan de sport. Ik zal niet proberen om hun bestaan te rechtvaardigen, we weten allemaal welke ethische kwesties daarmee samenhangen, maar tabakssponsoring is de reden dat teams het hoofd boven water hebben kunnen houden.”
,,Ik was er in ieder geval hartstikke blij mee, volgens mij had ik het anders geen 35 jaar vol kunnen houden.” Wat heet. Vooral de sponsoring door Benson & Hedges zal niemand zijn ontgaan. Na eerst met een goudkleurige livery te hebben gereden, werden de Jordans vanaf 1997 geel gespoten.
De samenwerking stond garant voor de gloriejaren (1998 en ’99) van Jordan. ,,Benson & Hedges geloofde enorm in de stijl van Jordan en het gevoel dat daarmee samenhing. We hebben voor elkaar een podium gecreëerd om te kunnen winnen. Het was een fantastische tijd met onwijs mooie herinneringen. Those were the days”, klinkt het weemoedig.
Alleen Philip Morris (Marlboro) is nog actief in de Formule 1 (bij Ferrari). BAT en Japan Tobacco hebben de sport inmiddels verlaten.
KVN