Of het team nu Jordan, MF1 Racing of Spyker heet, het blijft toch nog altijd het kindje van Eddie Jordan. En zoals het hoort neemt de 'vader' het op voor zijn nakomeling. ,,Ik was echt niet liever failliet gegaan.” Sinds Midland-eigenaar Alex Shnaider Jordan in januari 2005 overnam heeft het team – de Grand Prix van Amerika zonder Michelin-teams buiten beschouwing gelaten – slechts één WK-punt gescoord. Met dank aan Tiago Monteiro, die in België '05 als achtste eindigde.

Daarom begint FORMULE 1 RaceReport een vraaggesprek met Eddie Jordan met de volgende passage uit het persbericht waarin de verkoop aan Midland werd bevestigd: ,,Ik geloof met heel mijn hart dat Midland het team sterker zal maken. Als we naar de toekomst kijken, dan zullen we zien dat het team terugkeert naar het hoge niveau dat ze heeft bewezen aan te kunnen”, aldus de uitgekochte teameigenaar zo'n tweeënhalf jaar geleden.

Hoe denkt u nu over die woorden?

Eddie Jordan: ,,Kijk het probleem was… Formule 1 is nogal veranderd, op veel manieren. Toyota, Honda, BMW Sauber en Renault hebben het moeilijk gemaakt voor de privateers. Toen ik won, was het makkelijker. Alhoewel, ik wil niet zeggen dat het makkelijk was. Het was anders. Nu heb je veel grote teams met erg veel geld en dat maakt het moeilijk voor Spyker, en Midland. En ook voor Jordan in de laatste jaren of als het nu nog zou bestaan.”

,,Jordan heeft veel geluk gehad dat het races won. We waren op het goede moment in de juiste positie, al hebben we er ook keihard voor gewerkt. Wij deden dingen anders in onze tijd. En was Jordan er nog steeds geweest… ik zou graag denken dat we er opnieuw toe in staat waren om dat te bereiken.”

Jordan, MF1 Racing en nu Spyker. Het team is de laatste drie seizoenen drie keer van naam veranderd. Dat is nogal wat…

,,Dat heeft me verrast, want ik dacht echt dat Spyker het langer zou volhouden en ik dacht hetzelfde van Midland.”

Denkt u nog steeds dat u het team aan de juiste persoon hebt verkocht?

,,Dat weet je nooit, of je de juiste koper vindt. Ik denk dat het gewoon erg moeilijk was voor Midland omdat ze de zaken anders aanpakten. Ze waren andere mensen. Hij (Shnaider, red.) heeft een passie voor racen en wilde succesvol worden. Maar hij bleef in Canada wonen en dat was een moeilijke situatie. Zo bekeken was hij er niet toe in staat om het te laten gebeuren. Live works on in different ways…”

Had u achteraf misschien liever gehad dat het team failliet was gegaan?

,,Nee! Weet je wat het is? We kunnen allemaal wel egoïstisch zijn en sommige mensen zullen zeggen dat het misschien beter was om er een einde aan te maken. Wat je niet mag vergeten is dat er 250 zeer loyale mensen voor het team werkten, zij waren volledig toegewijd. Wat had ik moeten doen? Hun afschepen met niks, zonder baan. Dat is nooit mijn stijl geweest.”

,,Ieder teamlid van Jordan, alle leveranciers kregen volledig betaald. Ik kan volledig waardig over straat lopen. Het is altijd beter om iets over te houden. Vergelijk het met een patiënt die naar het ziekenhuis gaat. Die laat je ook niet doodgaan, die help je toch? Dat geldt ook voor mij. Ik ben een vechter."

U sprak net over uw werknemers. Doet het pijn om te zien hoe moeilijk Spyker het heeft achteraan de grid?

,,Ja, het doet pijn. Omdat ik de mensen binnen het team ken en het zijn goede mensen. Ik heb bewondering voor Michiel Mol, hij is een slimme man. Net als zijn vader. Ik denk dat Nederland een Nederlands Formule 1-team verdient. Kijk eens hoe ongelooflijk succesvol jullie bijvoorbeeld zijn in voetbal, en er is een lange historie met Zandvoort en veel andere dingen.”

,,Historie wijst uit dat de Formule 1 ook een Nederlands team verdient. En wie weet wat er gebeurt, misschien vinden ze volgend jaar wel een goede coureur of gebeurt er iets anders. Kijk naar mij. Ik ontdekte Michael Schumacher en plotseling werd mijn team een stuk beter. Je weet nooit wat er gaat gebeuren en mag niet op voorhand al oordelen.”

Zou u het team willen helpen of is de Formule 1 definitief een afgesloten hoofdstuk?

,,Nou, ze hebben me nooit gevraagd…”

Maar, stel dat?

,,Ze hebben me nooit gevraagd, dus ik verwacht niet dat het nog gebeurt. Ja, ik zou graag mijn ervaring en kennis willen delen en mijn ideeën over hoe ik een beetje zou kunnen helpen. Het is een beetje als een kind. Dat groeit op en op een gegeven moment moet je zijn of haar hand loslaten. Als een vogel uit het nest vliegt, dan gaat het op eigen houtje verder. Spyker komt uit het nest van Jordan en is de vogel die uit het nest is gevlogen. Nu moet het alleen nog leren voor zichzelf te zorgen.”

Veel ouders vinden het moeilijk om hun kind niet langer te beschermen en te laten gaan, hoe was dat voor u?

,,Het is altijd moeilijk. En als het goed gaat met Spyker, dan zijn de fans en iedereen blij en is het makkelijker om het team los te laten. Zoniet, dan deugt er niets van. Hetzelfde gebeurt in de media. Jij als journalist weet dat ook. Als het goed gaat schrijf je iedereen omhoog. Dat is normaal. En gaat het slecht, dan maak je ze af. Zo is het leven, dat weet iedereen. Niemand stort zich in voetbal, autosport of golf zonder die gedachte.”

Jordan heeft in haar eerste seizoenen een tijdlang krap bij kas gezeten, kan Spyker iets van die periode leren?

,,De eigenaren van Spyker hebben veel geld, of in ieder geval geld. Jordan had helemaal geen geld, eerlijk waar. Maar we hadden wel een ongelooflijke fighting spirit en we hadden veel race-ervaring. Iedereen was in lagere klassen begonnen, van daaruit doorgegroeid en was ervan overtuigd dat we Grand Prix' konden winnen. We vochten like hell, we waren agressief en enorm toegewijd.”

Eddie Jordan sprak met Kevin Van Nunen.

KVN