Max Verstappen heeft zijn laatste kartrace achter de rug en maakt zich nu – ‘na een historisch jaar’ – op voor de overstap naar de autosport. De Formule Renault 2.0 is daarbij het doel van de jonge Verstappen.

Verstappen heeft zijn periode in de kartsport met een derde plaats in het CIK-FIA World Championship CF afgesloten, waarmee dat ook gelijk het enige kampioenschap is – van de zeven waar hij dit jaar aan heeft meegedaan – dat hij niet heeft gewonnen.

Dat Verstappen in 2013 met, onder meer, het winnen van het World Championship KZ en de Europese KZ en KF kampioenschappen dit jaar één wereldkampioenschap en twee Europese heeft gewonnen, is echter iets wat niemand eerder voor elkaar heeft gekregen.

De 16-jarige Verstappen kijkt dan ook zeer tevreden terug op zijn laatste jaar in de kartsport: “Het was het beste seizoen ooit en we hebben geschiedenis geschreven door in één en hetzelfde seizoen één wereldtitel en twee Europese titels in verschillende categorieën te winnen.”

Verstappen spreekt daarbij woorden van dank uit aan de technische partners waarmee hij heeft gewerkt en ‘uiteraard’ aan zijn vader: oud-Formule 1-coureur Jos Verstappen. “Ik ben ze erg dankbaar voor alles wat ze voor me hebben gedaan.”

Na een laatste – enorm succesvol – jaar in de kartsport, is het nu tijd om vooruit te kijken, weet Verstappen, die zijn vizier op de Formule Renault 2.0 heeft gericht als de klasse om zijn autosportdebuut in te maken.

Verstappen, die al zeven tests heeft afgewerkt voor vijf verschillende Formule Renault 2.0-teams, maakte daarbij indruk door direct snel te zijn: het jonge talent sloot de testdagen geregeld als snelste af en brak zelfs enkele baanrecords.

Hoewel Verstappen nog niet weet bij welk team hij in 2014 wil instappen, weet hij al wel wat zijn doel is: de jonge Verstappen wil er gelijk staan en direct goed presteren. Van een overgangsjaar wil hij niet horen. “Mijn doel is om zoveel mogelijk races te winnen, want anders kan ik net zo goed thuisblijven”, verklaart hij.

Foto: Verstappen test een Formule Renault 2.0-bolide.