KERS blijft vragen oproepen
Tot de eerste race van het seizoen zal onzeker blijven welke teams daadwerkelijk aan de start verschijnen met KERS aan boord. Naast de technische problemen die moeten worden overwonnen, vragen veel teams zich af hoeveel voordeel KERS biedt. Het nieuwe systeem roept veel vragen, op, bij de teams en bij de fansIn de aanloop naar de eerste seizoensrace in het Australische Melbourne hebben de eerste zes teams hun auto’s gepresenteerd: Ferrari, McLaren, BMW Sauber, Williams, Toyota en Renault. Van die teams zeggen alleen BMW en McLaren dat ze zeker met KERS van start willen gaan.
Toyota heeft besloten niet met KERS te starten, Williams moet bij monde van Nico Rosberg nog enorm veel werk verzetten om zijn systeem op tijd gereed te krijgen en ook Renault kan niet zeggen of het in Melbourne zijn coureurs met een zeven seconden lange powerboost van 82 pk extra per ronde op pad kan sturen.
Nadat Luca di Montezemolo, de baas van Ferrari (dat ook nog niet durft te zeggen of het op 29 maart met KERS gaat racen), zich meermalen kritisch heeft uitgelaten over de wanverhouding tussen kosten en baten van KERS, heeft Renault-teambaas Flavio Briatore eerder deze week ook laten weten dat hij KERS ‘een enorme fout’ vindt.
,,Het kost ons alleen maar geld; we verdienen er niets aan; de enige reden dat we ermee aan de slag zijn gegaan is omdat we de Formule 1 vooruit willen helpen’’, aldus de Italiaanse teamchef. Bob Bell, technisch directeur van Renault, noemt KERS zelfs ‘levensgevaarlijk’: ,,Ik verwacht dat er dit jaar wel enkele ongelukken mee zullen gebeuren, dat is onvermijdelijk.’’
Net als Di Montezemolo is Briatore boos op BMW, dat eind vorig als enige team jaar een voorstel torpedeerde om de FIA te vragen om uitstel van de invoering van KERS. ,,We zitten alleen maar in deze situatie omdat BMW het zo nodig wilde. En dat terwijl we erover praten om in 2010 een standaard KERS-systeem in te voeren. Op deze manier worden we alleen maar op kosten gejaagd.’’
Van de teams die nog geen presentatie hebben gehouden, is nog onduidelijk wat de status van hun KERS-plannen is. Op 9 februari toont Red Bull zijn nieuwe RB5 aan de pers. Toro Rosso en Force India presenteren hun nieuwe bolides pas op de valreep, vermoedelijk kort voor de seizoensstart. Wat Honda gaat doen, is al helemaal onduidelijk – het team moet immers eerst worden overgenomen.
Ondertussen vragen veel Formule 1-fans zich af of de teams wel de keuze hebben om later in het seizoen met KERS te starten – zij menen dat in de reglementen staat dat een team dat zonder het systeem aan het seizoen begint, het hele seizoen zonder moet doen. En dat zou dan weer een potentieel gewichtsvoordeel opleveren voor de teams die geen 35 kilo zwaar KERS-systeem aan boord hebben.
Niets is minder waar: KERS is niet verplicht in 2009; de teams mogen zelf bepalen of en wanneer ze ermee rijden. Wat het gewichtsvoordeel betreft: een Formule 1-auto mag minimaal 605 kilo wegen, al bouwen de meeste teams lichtere auto’s, zodat ze met ballastgewicht (maximaal 70 kilo) kunnen werken om het zwaartepunt van de auto te optimaliseren.
Teams die KERS gebruiken, kunnen dus minder ballast inzetten en hebben daardoor minder vrijheid om te ‘sleutelen’ aan het zwaartepunt van de auto. Teams die ook nog eens een relatief zware coureur hebben, krijgen dus nog minder vrijheid. Dat zou een nadeel kunnen zijn, omdat door de nieuwe reglementen de mechanische grip van de auto’s belangrijker wordt. En daarbij is een ideale gewichtsverdeling essentieel.
DP
Lees alles over de nieuwe Formule 1-regels en de toepassing van KERS in FORMULE 1 RaceReport nummer 2, die morgen in de winkel ligt.