KERS houdt gemoederen bezig
Op dezelfde dag dat Ferrari-topman Luca di Montezemolo kritiek heeft geuit op de invoering van KERS in het volgende Formule 1-seizoen, houdt Tony Purnell, technisch adviseur van de FIA, een warm pleidooi voor de energieregeneratiesystemen. En niet alleen vanwege hun milievriendelijkheid. Volgens Purnell is ‘zonder KERS [schuin}close racing {schuin]onmogelijk’, alle nieuwe aerodynamicaregels ten spijt. Ferrari-president Luca di Montezemolo ziet KERS als een noodzakelijk kwaad. Volgens hem zijn de systemen veel te duur om te ontwikkelen, terwijl ze amper relevantie hebben voor straatauto’s.
Tegen het magazine Autosprint zei de Italiaan: ,,We vinden de introductie van KERS dit jaar een verkeerde stap, al geloven we in de Formule 1 als een door technologie gedreven sport. De nieuwe regels maken de sport echter vooral ingewikkelder”.
Di Montezemolo ziet KERS als gevaar in het licht van de noodzakelijke kostenbesparing in de Formule 1. De FOTA-voorzitter stelt dat de belangenclub voor Formule 1-teams prima voorstellen in die richting heeft gedaan.
,,Drie Grand Prix’ met een motor doen voor 10 miljoen euro, levert een kostenbesparing van 50 procent op ten opzichten van dit jaar. In 2011 zitten we op 5 miljoen en bovendien reduceren we het aantal testkilometers. Dat zijn goede manieren om kosten te besparen.” Ofwel: laat KERS zitten en we kunnen de kosten enorm drukken.
De Ferrari-president krijgt tegenspraak van Tony Purnell, technisch adviseur van de FIA. Volgens de voormalige teambaas van Jaguar Racing. Die ziet KERS als noodzakelijk voor de Formule 1. Niet vanwege de kosten- of milieu-aspecten, maar omdat volgens hem alleen dankzij die technologie de Formule 1 een spannende sport blijft.
Purnell vreest dat de nieuwe aerodynamicaregels voor 2009 de races amper spannender zullen maken. De bredere, verstelbare voorvleugels, smallere achtervleugels en minder efficiënte diffusers moeten wiel-aan-wiel racen weer mogelijk maken, doordat de neerwaartse druk door deze aanpassingen zo’n 50 procent lager wordt, aldus de experts van de Overtaking Work Group. Purnell weerspreekt dat.
,,Reken er maar op dat de auto’s van volgend jaar ongeveer 70 tot 80 procent van de downforce hebben van de auto’s van dit jaar. De nieuwe aero-regels zullen de races echt niet spannender maken”, vertelt hij tegen het Duitse Motorsport Total.
,,Het is juist KERS, dat close racing mogelijk maakt. Met volle batterijen heeft elke coureur straks per knopdruk 82 pk extra ter beschikking gedurende zeven seconden.” Dat heeft een marginaal effect op de rondetijden, maar des te meer als je wiel aan wiel rijdt met een rivaal, aldus de Brit.
Purnell betoogt bovendien dat Di Montezemolo ongelijk heeft als hij beweert dat KERS te duur is om te ontwikkelen. ,,Het gaat het eerste jaar helemaal niet om geld, maar om wie het slimste is”, zegt hij. ,,Je moet technici hebben die om de tafel gaan zitten en zeggen: voor dit bedrag kunnen we dit systeem bouwen. En niet denken als een grote autofabrikant die zegt: we onderzoeken alle mogelijkheden, kiezen er een en investeren dan miljoenen om daar alles uit te halen.”
Interessant is, dat uit Purnell’s uitspraken blijkt dat hij niet gelooft dat de nieuwe FIA-regels veel spanning zullen terugbrengen in de races. Volgens hem houdt de FIA dan ook alle opties open: ,,We gaan eerst eens kijken hoe de eerste races verlopen. Als die niet zo verlopen als we hadden gehoopt, zullen we maatregelen treffen.”
DP