De financieel minder daadkrachtige teams Lotus, Force India en Sauber willen de kosten reduceren door samen te gaan werken wat betreft het construeren van bepaalde componenten. Dat bericht Autosport.

Volgens informatie van de Britse publicatie broeden de drie teams op een voorstel om samen een ‘kern auto’ te produceren, zoals Autosport het noemt. Wat hiermee wordt bedoeld is dat Lotus, Force India en Sauber samen bepaalde kerncomponenten willen construeren – zoals bijvoorbeeld de monocoque – hetgeen de ontwikkelingskosten aanzienlijk moet terugbrengen.

De kern van het voorstel is een technologisch partnerschap tussen de drie teams, waarbij – ter illustratie – Sauber bepaalde componenten zou ontwerpen, Lotus de constructie op zich neemt en de verantwoordelijkheid van de assemblage bij Force India komt te liggen.

De grote vraag is welke onderdelen samen gemaakt zouden mogen worden. Dit is afhankelijk van de definitie die de FIA heeft opgesteld voor wat een constructeur hoort te doen. Daar hoort bij dat bepaalde delen van een bolide door een team zelf gemaakt moeten worden, zoals bijvoorbeeld de monocoque, crashstructuur, voor- en achtervleugel, bodemplaat en de ophanging.

Als het aan Lotus, Force India en Sauber ligt, wordt de daar parallel aan bestaande ‘lijst met te delen componenten’ – oftewel de onderdelen die teams niet per se zelf hoeven te construeren – echter uitgebreid. Volgens de drie teams is dit een geschikt alternatief voor de introductie van klantenauto’s of het nog radicalere plan om met drie auto’s per team te gaan rijden zodra er nog meer renstallen verdwijnen.

Volgens Lotus, Force India en Sauber kunnen de kosten drastisch worden teruggebracht als ze met gezamenlijk geproduceerde ‘kernonderdelen’ rondrijden. Ze hebben daarbij verder aangegeven dat het vooralsnog om basis-componenten als de monocoque gaat en ze nog wel allemaal hun eigen voor- en achtervleugels en bodywork willen maken, zodat de auto’s er wel allemaal verschillend uit blijven zien.

De Amerikaanse formatie Haas F1, die in 2016 op de grid hoopt te staan, zou ook wel eens achter het plan kunnen staan, bericht Autosport, aangezien dat team al een uitgebreid samenwerkingsverband heeft gesloten met Ferrari. Verder is het aannemelijk dat Manor het plan ook steunt, mits het weet terug te keren op de grid, aangezien dat team al technische overeenkomsten heeft met Ferrari en McLaren.

Of het plan doorgang vindt, is vooralsnog afwachten. Autosport meldt dat de grote teams er niet heel veel voor voelen, omdat ze van mening zijn dat er al genoeg technologie gedeeld mag worden. De kleinere formaties zouden echter druk bezig zijn het idee aan de FIA en commerciële uitbater Bernie Ecclestone te verkopen.