Opnieuw wordt het team van Robert Doornbos getroffen door koelingproblemen met de nieuwe auto. Overkwam het halverwege 2005 eerst Jordan (nu MF1 Racing) met de EJ15B, nu spreekt ook Red Bull van aanhoudende problemen met de koeling van de RB2.
 
Toch waren het niet de problemen met de koeling die ervoor zorgden dat David Coulthard dinsdag slechts 31 ronden af kon leggen op Jerez de la Frontera, een elektronisch euvel was dit keer de boosdoener. Na de shakedown op Silverstone en de eerste testdag op Jerez zijn er dus nog genoeg problemen op te lossen bij het Oostenrijkse team.

,,Ik kan wel zeggen dat het een verwarrende dag was. Het was onze prioriteit om te kijken of we de juiste oplossing hadden gevonden voor onze problemen met de koeling. Ik kan er kort over zijn: we zijn er niet in geslaagd”, vertelt technisch-directeur Mark Smith.

Geen vrolijke gezichten dus bij Red Bull, want zo warm is het in deze tijd van het jaar ook niet in Zuid-Spanje. David Coulthards dag begon tot overmaat van ramp meteen al slecht met een mechanisch probleem. Daardoor moest hij enkele uren in de pitbox doorbrengen, tijd die hij liever had gebruikt om uitvoerig te testen met de nieuwe bolide.

,,We hebben gaten in het bodywork gemaakt (zie foto, red.), om de ergste problemen op de korte termijn even op te lossen.” Dat was volgens Smith wel nodig ook, omdat er anders een hele testdag in het water was gevallen. ,,Zodoende konden we toch nog wat werk aan de afstelling verrichten om de wagen wat beter te leren kennen. Ook zijn we voorzichtig begonnen met het testen van de banden, met in ons achterhoofd de nieuwe regels op dat gebied.”

KVN