Teambaas Colin Kolles heeft aangegeven dat Spyker zich de komende maanden volledig richt op het ontwerpen van de nieuwe auto. Testen hoort daar voorlopig niet bij, omdat het team geen interim-auto bouwt.Er staan in totaal negen testdagen op de agenda voor de Kerst. Testdagen die Spyker dus mist. Dat is niet omdat de renstal geen geld heeft, maar uit strategisch oogpunt. ,,We hebben geen testplannen, dat komt in het nieuwe jaar weer”, vertelt Kolles op de officiële site van het team.

,,We gaan keihard aan het werk op de fabriek en in de windtunnel met de nieuwe auto. Levering van de Ferrari-motoren is het probleem niet, maar wij zien het nut er niet van in om veel te investeren in een interim-auto.”

Niet alleen besteedt de Roemeen zijn geld liever aan de nieuwe bolide, ook speelt het mee dat Spyker niet veel te testen heeft momenteel. ,,De Bridgestone-banden kennen we natuurlijk al. Bovendien willen we de auto liever door blijven ontwikkelen gedurende het seizoen dan dat we ’s winters geld uitgeven aan twee verschillende bolides.”

Aangezien in de wereld van de Formule 1 alles draait om aërodynamica en efficiëntie, zijn dat de twee onderdelen waarop het team zich wil verbeteren. ,,We zijn op zoek naar een aantal versterkingen op het personele vlak. Dat doen we erg selectief, want aan kwantiteit hebben we niks. Toen Williams nog won bestond het team ook uit 300 mensen, nu hebben ze er meer dan 500 en zijn ze helemaal weggezakt.”

,,Bovendien plannen we een upgrade van de windtunnel, die in de toekomst modellen van schaal 1:2 kan herbergen”, vervolgt Kolles. ,,Momenteel huren we een andere windtunnel en bekijken we nog weer een andere windtunnel. Want op aërodynamisch gebied moeten we een inhaalslag maken.”

KVN