Slickbanden, een voorvleugel die tijdens de race aangepast kan worden en een boostknop voor extra vermogen; het zou de inhaalacties tijdens de races moeten vergroten, maar volgens BMW Sauber-coureur Robert Kubica zal het allemaal niet veel verschil maken.Bij de onthulling van de BMW Sauber F1.09 in Valencia merkte Kubica op dat ondanks de radicale veranderingen aan de auto, voor de rijders veel bij hetzelfde zal blijven. ,,We zitten niet in karts of in toerwagens, er zal niet ineens veel meer ingehaald worden”, aldus de Pool.

Kubica merkte op dat de verstelbare voorvleugel geen krachtig middel is om inhaalacties te bevorderen. Het zou slechts een middel zijn om gedurende een raceronde de balans van de auto te veranderen. De regels staan toe dat een coureur twee maal tijdens een ronde in de race zijn voorvleugel mag verstellen.

Maar Kubica maakte zich meer zorgen over het formaat van de voorvleugel. Deze is namelijk veel breder en ook lager dan wat de coureurs tot nu toe gewend waren. Kubica: ,,Als je kijkt naar ongelukken in het verleden, zoals die van mij in Canada, of die van Burti in Spa, dan zie je dat de voorvleugel, of eerder het afbreken daarvan, een cruciale rol speelde.”

,,Coureurs zullen nu heel voorzichtig moeten zijn. Ik heb vorig jaar momenten tijdens de race gehad dat ik iemand net niet raakte met mijn voorvleugel, dat zal nu een stuk moeilijker zijn.”

De komst van de slicks juichte Kubica wel toe, maar ook daar zijn er nog vraagtekens te plaatsen volgens de coureur. ,,Slicks geven de extra grip die we nu nodig hebben, maar de regenbanden zijn nagenoeg hetzelfde als vorig jaar, terwijl de grip is veranderd”, legde hij uit. ,,Ik heb nog niet in de regen gereden met deze nieuwe auto, maar ik verwacht moeilijkheden.”

LP