Een buffer in de vorm van Juan Pablo Montoya heeft hij niet, de pole-position wel. Met een 1:26.797 eist Kimi Raikkonen de eerste startplek voor zich op. Voor de twee Renaults, met Fisichella voorop. De Italiaan is voor de verandering eens sneller dan Alonso. Eigenlijk komt de Finse McLaren-coureur geen moment in de problemen, vanaf het eerste moment is hij de snelste en zodra hij een veilige marge heeft is wel duidelijk dat de eerste Turkse pole de zijne is. Titelconcurrent Alonso moet voor de derde keer dit seizoen zijn teamgenoot voor laten gaan. In de eerste twee sectoren is er nog niks aan de hand, maar juist in de laatste sectie valt de Spanjaard wat tegen en verspeelt hij een positie.

Het is wel duidelijk dat McLaren en Renault momenteel de dienst uitmaken in de Formule 1. Niet alleen op de eerste drie startplekken staan coureurs van deze teams, op de vierde plek sluit Juan Pablo Montoya ook nog aan. De algemene verwachting is dat deze vier coureurs morgen uit gaan maken wie er met de zege vandoor gaat. Een belangrijke rol zal weggelegd zijn voor de teamgenoten van Raikkonen en Alonso, zij kunnen kostbare punten weghouden bij de concurrentie.

Jarno Trulli rijdt – waar dat van lang niet iedereen gezegd kan worden – een zeer solide run die hem op P5 doet belanden. Hij blijft de beide Williams-coureurs voor. Mark Webber wordt in zijn ronde gehinderd door een langzaam rijdende Takuma Sato en verliest daar misschien wel een plek aan teammaat Nick Heidfeld. Felipe Massa sluit de topzeven af, de Braziliaan is dit keer de snelste coureur met Ferrari-aandrijving.

Ralf Schumacher is eveneens op weg naar een goede rondetijd, totdat het fout gaat onder het aanremmen voor de chicane na de vier bochten die samen één lange doordraaier vormen. Hij gaat rechtdoor en verliest de nodige tijd. Christian Klien doet dat niet, de Oostenrijker moet na zijn koprol op de Hungaroring al vroeg aan de bak. Klagen over de tiende plek zal hij echter niet.

Rubens Barrichello en David Coulthard blijft hij op eigen kracht voor, verder gaat zijn dank vooral uit naar Jenson Button (mogelijk op weg naar pole), Takuma Sato, Jacques Villeneuve en Michael Schumacher. Zij worden stuk voor stuk slachtoffer van de nu al beruchte bocht 8 en de nasleep daarvan. De Japanse BAR-coureur hangt mogelijk een straf boven het hoofd, op het moment van schrijven wordt onderzocht of hij Mark Webber expres hinderde gedurende zijn run.

Problemen zijn er alom bij het Minardi-team, waardoor de Jordan van Tiago Monteiro voor zowel Christijan Albers als Robert Doornbos buiten bereik blijft. Wat betreft Doornbos is dat al snel duidelijk. Zijn sectortijden voldoen niet en pas als de regisseur de onboard-beelden laat voor wat ze zijn wordt duidelijk dat de Rotterdammer met grote problemen kampt. Er komt rook uit de achterkant van zijn Minardi en niet veel later slaan de vlammen uit zijn wagen. De remmen blijken de oorzaak van dit alles te zijn.

Met teamgenoot Albers gaat het al niet veel beter, al slaagt hij er tenminste nog in om zijn ronde normaal uit te rijden. De Larenaar heeft een probleem met het opschakelen. Telkens als hij een versnelling hoger wil, schakelt zijn bolide automatisch terug. Ondanks deze opsomming van problemen staan de Minardi’s morgen wel zestiende en zeventiende op de grid. Mogelijk zit er zelfs nog iets meer in, dat is afhankelijk van de mogelijk straf die Sato boven het hoofd hangt.

KVN