Zoals verwacht pakt Kimi Raikkonen op het hoge snelheidscircuit van Monza pole position (1.20,878). Zijn zesde al van dit seizoen. Veel plezier zal de Fin er echter niet aan beleven. Tegen het einde van de laatste vrije training houdt zijn motor er namelijk mee op. Vanwege de motorwissel wordt de McLaren-coureur morgen tien plaatsen op de grid terug gezet.
Het is niet de eerste keer dat hem dit overkomt. Raikkonen blijft er dan ook kalm onder. ,,Dit is natuurlijk niet goed voor de wedstrijd, maar ik heb mijn best gedaan. We hebben een hele snelle auto en onze tactiek is ook erg goed. Er kan dus nog van alles gebeuren. Het is op deze manier wel moeilijk om nog te winnen, maar je weet natuurlijk nooit wat de rest doet.”

Zijn teammaat Juan Pablo Montoya blijft ook in Monza in zijn kielzog en start morgen dus vanaf pole position. Naast hem start Fernando Alonso. De Spanjaard komt met zijn 1.21,319 nooit echt in de buurt van de snelste tijd. Toch is de Renault-coureur tevreden. ,,De auto was weliswaar niet zo perfect als tijdens de tests vorige week, maar we hebben een goede uitgangspositie voor de race.”

Dat kan zijn teamgenoot niet zeggen. Giancarlo Fisichella verprutst zijn ronde al in de eerste chicane. Hij schiet daar bijna rechtdoor en verliest maar liefst drie tienden. De Italiaan start op zijn thuiscircuit als negende.

Opvallend zijn de prestaties van de BAR-coureurs. Jenson Button zet de vierde tijd neer, terwijl Takuma Sato (5e) niet veel onder doet voor zijn teammaat. Het lijkt erop dat de Japanner, nu zijn positie bij BAR wankelt, opnieuw een charmeoffensief is begonnen.

Net als Robert Doornbos. De Rotterdammer rijdt voor het eerst in zijn functie als Minardi-coureur een foutloos rondje. Doornbos (1.24,904) is zelfs sneller dan Jordan-coureur Narain Karthikeyan. Christijan Albers zoekt in Italië opnieuw naar de limiet. In Canada leverde hem dat een geweldige ronde op. Op het Autodromo Nazionale di Monza gaat het echter mis. Bij het insturen van de tweede Lesmo komt hij iets teveel met zijn rechterbanden over de curbs, waardoor hij even de controle over de Minardi verliest. Albers houdt de auto op de baan en moet genoegen nemen met de laatste plaats (1.26,964).