Nico Rosberg vertrekt van pole bij de Grand Prix van Amerika, later vandaag. Vanwege de hevige regenval op zaterdag moest de kwalificatie worden uitgesteld naar zondagochtend.

De zondag begint nog altijd regenachtig in Austin, maar de buien zijn in ieder geval minder intensief dan de dag ervoor en de dreiging van onweer is verdwenen. Daardoor kan de kwalificatie dan toch plaatsvinden. Dat is vooral goed nieuws voor Max Verstappen, die door motorhaperingen onderaan eindigde in de derde vrije training. De uitslag daarvan zou als startgrid gelden als de kwalificatie volledig afgelast had moeten worden. 

Om 9.00 uur lokale tijd gaat de sessie dan eindelijk van start en betreden de coureurs de nog altijd drijfnatte baan. Diverse coureurs, waaronder Romain Grosjean en Kimi Räikkönen, klagen over de erbarmerlijke omstandigheden, maar zicht op verbetering is er niet. Sterker nog, de verwachting is dat het na een minuut of tien weer wat harder zal gaan regenen. 

In de jacht vroeg in de sessie een snelle tijd te noteren, gaat Carlos Sainz over de limiet en knalt de bandenstapels in. Daarmee zorgt hij voor een rode vlag. Op dat moment heeft Lewis Hamilton de snelste tijd in handen, voor de Red Bulls van Daniel Ricciardo en Daniil Kvyat en de andere Toro Rosso van Max Verstappen. Acht coureurs zijn er nog niet aan toegekomen een tijd op de klokken te zetten. 

Wanneer de baan even later weer wordt vrijgegeven, wil iedereen zo snel mogelijk op pad. Terwijl de dreiging van meer regen toeneemt, gaan de omstandigheden op de baan er juist iets op vooruit. Het blijft dus druk op de baan en het zoeken naar een vrije ronde vormt een extra uitdaging. Ricciardo pakt de snelste tijd voor de Mercedessen en Verstappen. 

Sebastian Vettel maakt een schuivertje, maar kan ondanks een touche met de vangrail terug naar de pits en door naar Q2, al is het met de hakken over de sloot. Voor de Saubers en Manors zit de kwalificatie erop. 

Ook aan het begin van Q2 is het weer dringen aan het eind van de pitstraat. De omstandigheden blijven aanvankelijk stabiel en dus is het een kwestie van op het juiste moment op de juiste plek zitten. Vettel en Räikkönen zetten als eerste een tijd neer, maar daar duiken de Mercedessen al snel onder, en met een groot verschil. Ricciardo sluit aan, terwijl de Force India’s de Ferrari’s splitsen. 

Lotus en McLaren vallen in Q2 buiten de boot, net als Valtteri Bottas. Doordat het in de slotfase harder gaat regenen, kunnen zij hun tijden niet meer verbeteren en komt de tiende plaats van Max Verstappen niet meer in gevaar. Kvyat en Vettel noemen de omstandigheden wel gevaarlijk en pleiten ervoor dat de kwalificatie wordt afgebroken. Zo ver wil de wedstrijdleiding nog niet meteen gaan, maar de start van Q3 wordt wel uitgesteld. 

Rosberg en Hamilton worden net naar buiten gestuurd op het moment dat dat bericht wereldkundig wordt gemaakt, maar Mercedes kan ze nog terugroepen.

Om 10.05 uur geeft de wedstrijdleiding de hoop op beter weer dan toch op en wordt Q3 afgelast. Dat betekent dat de uitslag van Q2 bepalend is voor de startopstelling. De pole is voor Rosberg, voor zijn teamgenoot Hamilton, de Red Bulls van Ricciardo en Kvyat en Vettel, die net als zijn teamgenoot nog wel een motorstraf wacht. Het Force India-duo Pérez en Hülkenberg blijft Räikkönen voor, terwijl Massa en Verstappen de toptien compleet maken. Door de straffen voor de Ferrari’s schuift Verstappen op naar de achtste startplaats.