Mercedes-topman en drievoudig wereldkampioen Niki Lauda vindt dat er te veel regels zijn in de Formule 1 en denkt dat er daarom ‘verkeerde beslissingen’ worden genomen.

Als voorbeeld van een verkeerde en in zijn ogen onbegrijpelijke beslissing wijst Lauda vooral naar het, enkele ronden na de crash van Kimi Räikkönen, wederom stilleggen van de race van zondag in Brazilië.

“Dat de race na Kimi’s crash stil werd gelegd, prima, want er moest veel rommel worden opgeruimd. Daarna volgde een herstart achter de safety car, maar werd de race weer gestopt. Onbegrijpelijk”, verzucht Lauda in interview met BBC Radio 5. “Ik vond het een foute beslissing.”

“Ik snap het niet meer”, vervolgt Lauda. “De Formule 1 heeft te veel regels”, wijst hij naar wat volgens hem de kern van het probleem is. “We schrijven regels voor hoe je in mag halen, hoe je dit of dat moet doen… Er zijn veel te veel regels en daarom worden dit soort verkeerde beslissingen steeds genomen.”

Vergadering
“We gaan er gelukkig spoedig over praten, hopelijk voor Abu Dhabi”, zegt Lauda, voor wie het in die zin goed nieuws is dat de Strategy Group – waarin de regelgever FIA, uitbater FOM en zes teams vertegenwoordigd zijn – woensdag naar verluidt bij elkaar komen om hier over te spreken.

Volgens het Duitse Auto, Motor und Sport willen de teams van Mercedes en Red Bull dat de regels versimpeld worden. De grote Formule 1-baas Bernie Ecclestone staat achter dat voorstel, al heeft FIA-wedstrijdleider Charlie Whiting al aangegeven dat hij niet denkt dat de regels simpeler kunnen.

Rijden in de regen
Waar Lauda zich ten overstaan van BBC Radio 5 nog meer voor heeft uitgesproken, is dat Whiting niet te veel naar de coureurs luistert om een beslissing te maken of er wel of niet geracet moet worden als de baan nat is. “Want zo moet je gewoon geen beslissingen nemen.”

“De goede coureurs toch altijd wel racen, maar er is ook altijd wel iemand die niet wil. Je moet het de coureurs echter helemaal niet vragen. Je moet naar het water op het circuit kijken en safety car-bestuurder Bernd Mayländer vragen wat hij vindt. Dan kun je een objectieve beslissing nemen.”

De verantwoordelijkheid moet dan verder bij de coureurs liggen, vindt Lauda. “Wat doe je als je op de snelweg rijdt en het hard regent? Dan rij je minder hard, maar je gaat niet stoppen, want dan kom je niet meer thuis. Je past je snelheid aan op de regen. Waarom kan dat niet in de Formule 1, met de beste coureurs ter wereld? Laat ze racen.”