Het leek in eerste instantie om een probleem met de Ferrari te gaan, maar Charles Leclerc wijst toch naar zichzelf als schuldige voor de schuiver die hem mogelijk de zege heeft gekost in de Grand Prix van Frankrijk. Leclerc baalt daar flink van: “Als ik zo blijf rijden, verdien ik het niet om te winnen.”

Leclerc ging aan de leiding in de Grand Prix van Frankrijk, toen hij in ronde 18 van de 53 plots de controle over zijn Ferrari verloor en in de bandenstapel terechtkwam. De nummer twee in het kampioenschap kon meteen uitstappen en wist dat Max Verstappen zo zijn voorsprong kon vergroten.

Op de boordradio schreeuwde Leclerc het uit en klaagde hij nog over het gaspedaal, maar bij de interviews klinkt het toch anders. “Ik heb nog niet naar de data gekeken… Ik zal er nog naar kijken, maar ik ben er vrij zeker van dat dit gewoon een foutje was”, laat Leclerc weten in gesprek met Sky Sports. Of hij al afgekoeld is? “Nee.”

Lees ook: Verstappen loopt door zege in GP Frankrijk en uitvalbeurt Leclerc uit in kampioenschap

Het is de derde uitvalbeurt van Leclerc dit seizoen, de eerste door eigen handelen. In Spanje en Azerbeidzjan viel de Monegask ook al van de leiding uit, toen door ploffende motoren. Leclerc weet in ieder geval naar wie hij moet wijzen als hij dit seizoen de titel misloopt.

“We zullen het op het einde bij elkaar optellen, maar als we maar twintig of dertig punten tekortkomen dan weet ik waar ik het verloren heb, dat is dan mij aan te rekenen! Tussen Imola en deze race… Als ik zo blijf rijden, dan verdien ik het niet om te winnen”, geeft de schuldbewuste Leclerc toe.

Lees ook: Leclerc valt van de leiding uit na schuiver in GP Frankrijk

Toen Leclerc het op de boordradio had over het gaspedaal, deed dat direct vermoeden dat er net als in Oostenrijk problemen waren met het gaspedaal. Maar bij Viaplay verzekert Leclerc: “Dit had niets te maken met de problemen in Oostenrijk.”

Leclerc heeft na twaalf races 170 punten achter zijn naam staan terwijl Verstappen nu op 233 komt. Met nog tien races te gaan staan Leclerc en Ferrari voor een lastige taak om dat grote gat te dichten.