Liberty Media wil de uitbetalingen uit de sport aan de teams eerlijker verdelen. Als dit plan doorgaat, gaat vooral Ferrari er flink op achteruit.

Ferrari krijgt namelijk meer geld uit de sport dan elk ander team. De Scuderia strijkt behalve prijzengeld (op basis van het constructeurskampioenschap van het vorige seizoen) immers ook flinke historische uitbetalingen en nog een speciale ‘Ferrari-bonus’ op.

De Italiaanse renstal zou, los van het prijzengeld, alleen uit die laatste twee ‘potjes’ al zo’n honderd miljoen dollar per jaar incasseren, wat neerkomt op ongeveer 93 miljoen euro. Liberty Media denkt echter over het herverdelen van de gelden uit die laatste twee potjes. “We overwegen de uitbetalingen aan de teams wat meer in balans te brengen, zodat het speelveld wat gelijker wordt”, vertelt Liberty Media-topman Greg Maffei aan Forbes.

Zo’n maatregel klinkt misschien louter negatief als je Ferrari bent, maar Maffei ziet dat anders: “Ferrari strijkt sowieso al enorm veel sponsorgeld op, dat direct naar het team gaat. Als de races beter worden, heeft dat daarbij een positief effect op Ferrari’s sponsorinkomsten”, verdedigt Maffei Liberty’s idee.

“Ik zou denken dat ook Ferrari inziet dat, als wij een beter platform hebben, met betere races, dat dus ook weer goed is voor de sponsorinkomsten”, herhaalt Maffei. “Het is wat dat betreft dus ook een beetje geven en nemen.”

Uitbetalingen
Ferrari is niet het enige team dat, naast prijzengeld, historische uitbetalingen uit de sport geniet. Ook Mercedes, Red Bull, McLaren, Williams en Renault krijgen dit soort uitbetalingen – al verschilt het bedrag per team – door hun prestaties in het verleden en/of historische waarde voor de sport. Ferrari is echter het enige team dat los daarvan ook nog een aparte bonus krijgt.