Het is de Formule 1-wereld een doorn in het oog dat Scuderia Toro Rosso in 2006 mogelijk met een onvoldoende gelimiteerde V10-krachtbron van start gaat. Vitantonio Liuzzi is het daar niet mee eens, maar hij durft zich desondanks wel een podiumplek ten doel te stellen.


Minardi, dat tijdens het afgelopen seizoen door Red Bull is overgenomen, is daar in haar 21-jarige historie nooit in geslaagd. Toch durft Liuzzi zijn torenhoge ambities hardop uit te spreken, hij ziet geen enkele reden waarom STR niet goed zou presteren. ,,Dit is een hele grote uitdaging, het hele team wordt opnieuw opgebouwd. De situatie van Minardi was uitzichtloos, maar nu is er weer hoop. En geld niet te vergeten, waardoor we dichterbij de top kunnen komen”, somt de Italiaan de voordelen op.

Binnen enkele weken is de nieuwe auto van het team gereed. In eerste instantie was het helemaal niet de bedoeling om een nieuwe auto te bouwen, maar nadat de FIA het inzetten van de oude RB1 verbood moest de renstal wel de windtunnel in. ,,Het wordt een zwaar jaar, maar we gaan er voor. De hele renstal werkt keihard aan de nieuwe auto, die is binnenkort klaar en dan gaan we ons vol overgave op het testwerk storten.”

Van die nieuwe bolide verwacht Liuzzi, die in 2005 vier races reed voor Red Bull, erg veel. ,,Uiteraard is je teamgenoot verslaan altijd je eerste doel. Of we races kunnen winnen weet ik niet, maar het is mijn doel om op het podium te komen”, zegt hij vastberaden op de Autosport International Show. ,,We gaan ons best beste beentje voorzetten en we willen het team in 2007 verder verbeteren.”

Scuderia Toro Rosso is het enige team dat in 2006 gelimiteerde V10-motoren inzet. Oorspronkelijk was die maas in de regelgeving bedoeld voor het Minardi-team, dat zich geen V8-krachtbron kon veroorloven. Nu is dat anders, want bij STR is geen sprake van geldgebrek. Dat heeft vanaf het eerste moment geleid tot speculaties dat STR een groot voordeel zou hebben. De overige teams vrezen dat de restricties niet afdoende zullen werken en eisen van de FIA verdere limitering van de V10.

Volgens Liuzzi is het helemaal niet waar dat het STR-team aankomend seizoen in het voordeel is. ,,Op dit moment is iedereen in de war. Het komt er op neer dat we redelijk competitief kunnen zijn met de V10, maar niet meer dan dat. De teams zullen het maximale uit de V8-motor halen, wij zitten echter vast aan een limiet. Zo’n gelimiteerde V10 is echt niet sterker dan een V8.”

KVN