Force India houdt nauwlettend het ontwikkelingsproces van het nieuwe Lotus Formule 1-team in de gaten. Het team is op zijn hoede door de opvallende gelijkenissen tussen Force India’s oude auto en de nieuwe Lotus.Een paar weken geleden publiceerde Lotus enkele foto’s van hun windtunnelmodel dat de basis vormt van de nieuwe auto. Met die foto’s wilde het team aantonen goed op schema te liggen en zo sceptici de mond snoeren. Daarmee gaven ze ook de concurrentie een kijkje in hun keuken en Force India was absoluut niet blij met wat ze op de foto’s zagen.

Tegenover autosport.com hebben enkele teamleden van Force India verklaard een aantal opvallende gelijkenissen te zien tussen de Force India-auto van 2008 en de nieuwe Lotus. De bezorgdheid is niet verwonderlijk gezien het feit dat Mike Gascoyne nu technisch directeur is bij Lotus en tot vorig seizoen voor de renstal van Vijay Mallya werkte.

Gascoyne werd afgelopen winter plotseling aan de kant gezet. Met zijn nieuwe team wil hij zich revancheren. Hij wordt daarbij geholpen door Aerolab, de windtunnel waar Force India tot voor kort gebruik van maakte.

Er zitten onderdelen op het windtunnelmodel die de alarmbellen bij Force India deed rinkelen. De samenstelling van de voorvleugel is volgens Force India vrijwel identiek aan de vleugel waarmee het vorig seizoen van start is gegaan.

Daarnaast is het team bezorgd over het feit dat het Lotus-model voorzien was van speciale windtunnelbanden waarop het handschrift van Force India-personeel duidelijk zichtbaar was.

Deze ontdekkingen hebben ervoor gezorgd dat Force India de ontwikkelingen van Lotus nauwgezet in de gaten houdt. Formeel is er nog geen actie ondernomen. Het team zou daartoe over kunnen gaan als Lotus het Concorde Verdrag ondertekent – wat inhoudt dat ze zich committeren aan de regels dat geen enkel onderdeel van hun 2010-auto ontworpen mag zijn door een personeelslid van een ander team.

Mike Gascoyne, technisch directeur van Lotus, begrijpt de ophef niet en ontkent dat het windtunnelmodel een kopie is van de Force India. Hij zegt dat het personeel dat het ontwerp heeft gemaakt, de huidige Formule 1-regels simpelweg goed kent.

“Kopieren mag niet, maar je mag wel je kennis gebruiken. Bij het ontwerpen gebruik je dus die expertise en de wetenschap welke richting de andere teams zijn op gegaan met ontwikkelen. Dat is het enige wat er gebeurd is”, aldus Gascoyne.

In Abu Dhabi sprak Formule 1.nl met Gascoyne. De Brit vertelde erg verheugd te zijn over de voortgang van het ontwikkelingsproces. Hij verwacht in februari voor het eerst te kunnen testen en heeft als doel in ieder geval de andere nieuwe teams te verslaan. Het volledige interview met Mike Gascoyne wordt gepubliceerd in editie 19, die op 25 november verschijnt.

LV