James Allison, de technisch directeur van Lotus, benadrukt dat zijn team vrede heeft met het feit dat de FIA het protest van Lotus tegen de achtervleugel van Mercedes heeft verworpen.

 

Lotus liet gisteren al weten dat het niet in beroep zou gaan tegen de beslissing van de FIA om het protest terzijde te schuiven, en Allison legt nu aan Formule 1-verslaggever Adam Cooper uit dat de achtervleugel-kwestie nu definitief een gesloten zaak is: “De FIA heeft zich erg open opgesteld voor onze argumenten en de tijd genomen om onze uitleg aan te horen, maar zijn toch bij hun standpunt gebleven en daarmee is de kous af. We moeten deze beslissing nu gewoon accepteren en aanvaarden dat onze visie niet de juiste was.”

 

Allison deelt verder mede dat Lotus niet over één nacht ijs is gegaan bij het indienen van een protest tegen Mercedes: “Het is geen geheim dat we dachten dat de achtervleugel van Mercedes illegaal was en dat we daarover in gesprek waren met de FIA en Mercedes, maar we konden het onderling niet eens worden over de interpretatie van de regels. Om vervolgens definitief uitsluitsel te krijgen, hebben we een protest ingediend. We waren daar niet happig op, maar het leek ons al met al de beste manier om duidelijkheid te verschaffen.”

 

Allison besluit met de mededeling dat Lotus nu aan het overwegen is of het zelf ook gaat proberen om net als Mercedes een in de achtervleugel verscholen F-Duct te ontwikkelen die geactiveerd wordt als het Drag Reduction System actief is.