Lotus F1 Racing is een maand na de bevesting van zijn inschrijving voor het seizoen van 2010 druk aan het werk. Het team heeft zelfs alvast de eerste foto’s uit de windtunnel van de auto vrijgegeven.Het team spreekt in zijn verklaring van een ‘belangrijke stap voorwaarts’. Het model is ontworpen na ruggenspraak tussen technisch directeur Mike Gascoyne en de technische partners van Lotus.

Lotus is het eerste Maleisische team in de historie van de Formule 1 en is van plan zich te vestigen in zowel Maleisië als Groot-Brittannië. Een groep investeerders en de overheid treden op als geldschieters.

“We hebben met ons windtunnelmodel iets tastbaars in handen”, verklaart Gascoyne in een persverklaring van Lotus. “Sinds onze inschrijving in september is bevestigd, zijn we nog harder aan de slag gegaan met de voorbereidingen op ons debuut. Dit is het eerste resultaat ervan.”

De uitdaging is groot, beseft Gascoyne. Het gegeven is simpel: de auto moet op tijd klaar zijn voor de eerste race in Bahrein half maart. “Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt. Het is ons doel de auto in februari gereed te hebben zodat we nog kunnen testen.”

De doelstelling van het team laat zich raden. “Eerst maar eens de start in Bahrein halen”, zegt Gascoyne. “We zijn een nieuw team en onze ontwikkeling is pas laat begonnen, dus we krijgen het nog hartstikke zwaar. Ik hoop gedurende het seizoen snel vooruitgang te boeken. Als dat lukt, ben ik tevreden.”

Lotus heeft nog geen coureurs vastgelegd voor seizoen 2010. Wanneer dit gebeurt, is nog onduidelijk. Gascoyne: “We hebben betrouwbare coureurs nodig die in staat zijn een team de weg te wijzen en tegelijkertijd het onderste uit de kan willen halen. We wegen onze opties af. Tot de kandidaten behoren ook coureurs uit Maleisië.”

KVN