Toyota’s motorenchef Luca Marmorini heeft dé oplossing. De internationale autosportbond FIA moet de V10-motoren waarmee Scuderia Toro Rosso dit jaar gaat rijden middels engine mapping begrenzen. Volgens de Italiaan kan het voordeel dat de tiencilinder ten opzichte van de V8’s heeft daarmee worden beperkt tot een minimum. Terwijl de overige teams komend seizoen gaan rijden met een 2,4-liter V8, komt het B-team van Red Bull (voorheen Minardi) zoals bekend in actie met een drieliter V10-krachtbron van Cosworth. Die motor wordt begrensd door een beperkte luchtinlaat en een toerenbregenser. Maar die maatregelen zijn niet afdoende, meent Marmorini (en ook MF1-teambaas Colin Kolles). De V8’s zouden op die manier in het nadeel zijn.

,,Er zijn twee manieren om een tiencilinder te begrenzen: middels de door de FIA gestelde restricties, of door aanpassingen te doen aan de engine mapping”, zegt Marmorini in de Italiaanse sportkrant Gazzetta dello Sport. Engine mapping is simpel gezegd de software van de motor. Ferrari heeft tijdens recente testsessies gereden met een door engine mapping begrensde V10-motor.

Marmorini: ,,Op die manier kan je exact het gedrag van een V8 nabootsen. Dat heeft Ferrari ook gedaan. Bovendien kan je door wijzigingen door te voeren in de mappingde motor óók bij lage toerentallen begrenzen, waardoor het verschil in prestaties tussen acht- en tiencilinders vrijwel nihil wordt.”

PPB