Baanmarshalls krijgen van de FIA informatie over hoe ze om moeten gaan met Formule 1-auto’s die KERS aan boord hebben. De voorlichting moet onder meer voorkomen dat de baanhulpen elektrische schokken krijgen.KERS kan stroomschokken geven, zoals eind vorig jaar bleek toen een monteur van BMW Sauber tijdens tests op Jerez een stroomstoot te verduren kreeg op het moment dat hij in contact kwam met de auto.

De teams hebben sindsdien intern maatregelen genomen om dit te voorkomen, maar ook marshals moeten met de nieuwe technologie leren omgaan. ,,Wij zullen de marshalls van documenten voorzien waarin wordt uitgelegd waar ze op moeten letten”, zegt wedstrijdleider Charlie Whiting.

,,Daarnaast worden de mensen die langs de baan werken ingelicht over losse onderdelen die bijvoorbeeld na ongelukken op de baan liggen. Door middel van kleurcodes kunnen zij in een oogopslag zien of het onderdeel gevaar kan opleveren.”

De teams hebben ook waarschuwingslampjes op de auto’s aangebracht, waaraan baanhulpen kunnen zien of het veilig is om een gestrande auto aan te raken. Bovendien krijgen de marshalls, net als de monteurs van de teams, speciale handschoenen die hen isoleren tegen elektrische schokken.

LP