Marussia gaat volgend jaar gebruikmaken van KERS. Het neemt het systeem af van Williams.

Dit jaar moeten de Marussia-coureurs het, net als vorig jaar, stellen zonder KERS. Op de Marussia-website bevestigt technisch adviseur Pat Symonds dat daar volgend jaar verandering in komt. 

“We gaan KERS gebruiken in 2013”, aldus Symonds. “Het plan is om het systeem dat Williams heeft ontwikkeld te adopteren. Het wordt een doorontwikkeling van het systeem dat zij vorig jaar hebben gebruikt in combinatie met de Cosworth-motor en nu met de Renault-krachtbron.”

Alleen HRT en Marussia beschikken niet over KERS. Het zijn ook de enige teams die nog gebruikmaken van de Cosworth-motor. Ondanks dat Lotus en Williams zijn overgestapt op Renault-motoren, ziet Symonds geen aanleiding hun voorbeeld te volgen.

“We werken naar tevredenheid samen met Cosworth”, zegt hij. “We proberen gezamenlijk verbeteringen te vinden binnen de huidige reglementen. Het belangrijkste is om de motor en het chassis optimaal op elkaar af te stemmen.”

Marussia vertrouwde tot vorig jaar volledig op CFD om de auto te ontwikkelen, maar inmiddels zijn de eerste updates die in een windtunnel zijn getest geïntroduceerd.

“De start van het seizoen was op zijn zachtst gezegd moeizaam, maar we zien lichtpuntjes”, stelt Symonds. “Het in gebruik nemen van de windtunnel is er daar één van. Maar belangrijker is dat we over de hele linie progressie boeken. We hebben nog een lange weg te gaan, maar we gaan gestaag vooruit.”