Wedstrijdleider Michael Masi heeft uitleg gegeven over de late safetycar na de uitvalbeurt van Valtteri Bottas. De auto van Bottas kwam ‘vast’ te zitten op een hobbel, waardoor een kraan nodig was: ”Dan is het heel simpel, dan moet de safetycar op de baan komen.”

Meerdere teams, waaronder Mercedes zelf, waren verrast dat er een safetycar nodig was om de naast de baan geparkeerde Mercedes van Valtteri Bottas weg te halen. ”Hij had zijn auto keurig aan de kant gezet”, zei de technisch directeur van Mercedes, James Allison.

De Fin had motorproblemen en zette zijn auto daarom keurig aan de kant waar marshals stonden, zodat de auto makkelijk weggeduwd kon worden, maar dat verliep niet soepel. De Mercedes kwam vast te zitten op een hobbel. ”Ik liet in eerste instantie de dubbele gele vlag zwaaien, maar de marshals zeiden dat de auto vaststond op een hobbel. Ze lieten het daarbij en dus was er een kraan nodig. Dan is het heel simpel: als er een kraan nodig is, komt de safetycar op de baan”, aldus Masi.

”We konden niets anders doen dan dat onder die omstandigheden, zeker met de rijhoogte en het asfalt daar”, aldus Masi. De safetycar bleef vervolgens ook nog een tijdje op de baan en maar liefst dertien coureurs mochten de safetycar inhalen om zich van een ronde achterstand te ontdoen. ”De eerste vertraging zat hem in het opvangen van de raceleider. Dat duurde wat langer dan normaal, puur vanwege zijn positie op de baan. De focus ligt dan eerst op het verhelpen van het incident, het ontdoen van de ronde achterstand volgt daarna pas”, aldus Masi.

Foto: Motorsport Images