McLaren is ervan overtuigd dat Renault geprofiteerd heeft van de data die een oud-McLaren-medewerker bij zijn vertrek meenam. Renault houdt daarentegen stug vol geen misbuik van de situatie te hebben gemaakt. Op 6 december moet het team voorkomen. In een gesprek ter voorbereiding op de World Motor Sport Council-vergadering van volgende maand hebben de advocaten van McLaren de FIA duidelijk gemaakt dat ze de zaak hoog opnemen. Ze claimen ervan overtuigd te zijn dat de informatie die Phil Mackareth na zijn vertrek meenam door Renault is gebruikt.

,,Het moge duidelijk zijn dat de vertrouwelijke ontwerpen van McLaren bewust verspreid en besproken zijn door de ontwerpers en engineers van Renault. Met als gevolg dat ze ervan geprofiteerd hebben en dus een oneerlijk voordeel hebben gehad”, luidt de verklaring van de advocaten die Autosport.com publiceerde.

De advocaten zouden ook schriftelijk geklaagd hebben over de manier waarop Renault met de zaak is omgesprongen, met name over de houding van Renault-personeel tijdens het onderzoek. Zo zouden enkele medewerkers misleidende en tegenstrijdige verklaringen hebben afgelegd.

Renault moet zich op 6 december verantwoorden voor het onrechtmatig in bezit hebben van McLaren-data. Terwijl Renault-teambaas Flavio Briatore blijft volhouden dat de zaak minder ernstig is dan de Stepneygate, stapelen de bewijzen zich in zijn nadeel op.

Zo is bekendgemaakt dat het gaat om 33 bestanden, met als inhoud meer dan 780 tekeningen, die gekopieerd zijn op elf diskettes. Die tekeningen vormen samen de complete blauwdruk van de McLaren-bolide van 2006 en 2007. Het aantal van 780 tekeningen komt (toevallig?) ook overeen met het aantal dat McLaren van Ferrari in haar bezit had.

Volgens de advocaten zouden maar liefst achttien medewerkers van Renault – waaronder chefontwerper Tim Densham, plaatsvervangend technisch directeur James Allison en hoofd van R&D Robin Tuluie – op de hoogte zijn geweest van de informatie.

LV