McLaren-Honda en Jenson Button hebben zich positief uitgelaten over de aanstaande overname van de Formule 1 door Liberty Media. Volgens het team uit Woking is de komst van Liberty Media “een stap voorwaarts” voor de sport.

Chase Carey, de nieuwe bestuursvoorzitter van de Formule 1, zei eerder al dat hij de teams de mogelijkheid wil bieden om te investeren in de sport. Tevens ziet hij graag gebeuren dat de teams beter samenwerken met de organisatie achter de sport. “We zijn allemaal partners in deze business. De Formule 1 en de teams moeten de sport tezamen laten groeien”, aldus de Amerikaan.

Vooralsnog is McLaren-Honda positief ingesteld over de overname. “Het is duidelijk dat dit een significante ontwikkeling is, die pas net heeft plaatsgevonden”, aldus een woordvoerder van het team. “Maar wat we er tot dusver van hebben meegekregen heeft ons overtuigd dat dit een stap voorwaarts is voor de Formule 1.”

Jong publiek
Ook McLaren-coureur Jenson Button ziet er het positieve van in. Button denkt dat Liberty Media vooral vanuit een digitaal oogpunt belangrijk kan zijn voor de Formule 1. Bernie Ecclestone heeft al vaker aangegeven dat zijn kwaliteiten niet op dat gebied liggen.

“Ik ben het met Bernie eens dat dat waarschijnlijk niet zijn sterkste punt is. Ik denk niet dat hij begrijpt wat apps op mobiele telefoons zijn. Hij heeft veel te leren, en ik weet zeker dat hij dat ook zal doen”, vertelt Button aan Sky Sports.

“Dit zal de toekomst van de sport zeker goed doen. De meeste sporten gaan met apps een bepaalde kant op, en de Formule 1 heeft op dat gebied een achterstand. De sport spreekt de jongere generatie niet aan”, vervolgt Button. “Momenteel bestaat ons publiek uit de generatie die de sport is gaan volgen toen ik begon met racen en nu nog steeds kijken. We hebben geen jong publiek.”

Verenigde Staten
Volgens Button heeft de sport hulp op dat gebied nodig. Die hulp moet er voor zorgen dat de Formule 1 wereldwijd groeit, en niet alleen in de landen waar zich al veel fans bevinden, zoals het Verenigd Koninkrijk, Japan en een behoorlijk aantal landen in Europa.

“Het is best komisch dat de Verenigde Staten zo’n beetje de enige plek is waar het moeilijk is gebleken om publiek te trekken. We hebben de Grand Prix in Austin, waar het elk jaar behoorlijk vol zit, maar dat is slechts één kleine race voor een land als de Verenigde Staten.”

“Hopelijk gaat deze overname helpen om de sport door te laten breken in de Verenigde Staten”, concludeert de Brit.