McLaren overweegt weer in zee te gaan met de Japanse autofabrikant Honda, zo weet het Duitse Auto, Motor und Sport te berichten. Honda en McLaren werkten eerder in de jaren ’80 zeer succesvol samen.

McLaren is volgens Auto, Motor und Sport in gesprek met Honda om vanaf 2014 motoren van dat merk te gaan gebruiken. 2014 is een logisch jaar om de handen ineen te slaan, aangezien het nieuwe motorreglement dan ingaat en er vanaf dat seizoen met 1.6 liter zescilinders gereden moet gaan worden.

Momenteel is McLaren nog een klant van Mercedes, al zit die constructie nogal apart in elkaar.

Mercedes had, voordat het een eigen team kocht, namelijk een aandeel van zo’n veertig procent in McLaren genomen. Toen Mercedes vervolgens eind 2009 besloot een eigen renstal aan te schaffen, werd een deal gesloten waarbij McLaren elk jaar een deel hiervan zou terugkopen, een transactie in stappen die in 2012 klaar moet zijn.

Als compensatie hiervoor, krijgt McLaren tot en met 2012 gratis motoren van Mercedes, maar moet het er daarna voor gaan betalen. De huidige overeenkomst tussen McLaren en Mercedes loopt nog tot en met eind 2015, maar McLaren zou daar – volgens Auto, Motor und Sport – nu dus twee seizoenen eerder onderuit willen, zodat het vanaf 2014 Honda motoren kan gaan gebruiken.

Honda en McLaren werkten al eerder samen van 1988 tot en met 1992. In die tijdspanne pakten het team uit Woking en de in Tokyo gevestigde autofabrikant samen vier rijders- en vier constructeurstitels.

Honda is daarnaast in de jaren ’60 met een eigen team actief geweest en leverde in de jaren ’80 en ’90 dus motoren, waarna het in 1992 afscheid nam van de Formule 1.

In het jaar 2000 begon Honda daarna weer als motorleverancier, waarna het ook – vanaf de winter van 2005 – weer een eigen team had, nadat de Japanners de renstal van BAR had overgekocht.

Uiteindelijk hield Honda het met dat team drie seizoenen vol, waarin succes uitbleef. Toen de eigen renstal vervolgens werd verkocht aan Ross Brawn, won die met Brawn GP prompt beide wereldtitels in 2009.

Inmiddels zou Honda er echter klaar voor zijn om weer een comeback te maken in de Formule 1. Het Japanse autoconcern zou alle plannen al klaar hebben liggen en alleen nog op toestemming van het bestuur wachten. De grootste horde voor goedkeuring van de plannen, zou de financiële van het verhaal zijn.