Slecht nieuws voor McLaren: het team kan voorlopig niet met de V8-motor testen en moet het de resterende tests met de oude wagen stellen met een ’ouderwetse’ V10-krachtbron. Volgens motorpartner Mercedes-Benz komt het racen met de V8 niet in gevaar.
Op dit moment richten beide partijen zich op het inbouwen van de V8-motor in de nieuwe bolide, de MP4-21. Vandaag hervatte McLaren het testen met oranjegespoten MP4-20-wagens, maar volgens Autosport rijdt het team met gelimiteerde V10-motoren. Dat is opvallend, want in november en december werd wel met een V8-motor in de MP4-20 getest.

Het gebrek aan beschikbare V8-motoren leidt tot speculatie dat Mercedes-Benz op dit moment halsoverkop haar motor aan het aampassen is, dit na verschillende motorproblemen eerder deze testwinter. Het team zelf geeft als verklaring dat er een probleem is ontstaan met het monteren van de motor in de auto.

Volgens ingewijden zijn de bevestigingspunten in de MP4-20B anders dan die in de nieuwe MP4-21. De bevestigingspunten van de nieuwe auto zouden geen problemen geven, maar omdat er niet genoeg motoren met de oude bevestigingspunten beschikbaar zijn test het team nu verder met V10-aandrijving.

Gevolg is dat McLaren waarschijnlijk niet kan testen met de V8-motor totdat de nieuwe wagen gereed is. Het debuut van de MP4-21 staat voor later deze maand gepland. Volgens Mercedes-Benz is de hele situatie niet zo dramatisch als deze op het eerste oog lijkt.

Een bron nabij de Duitse motorleverancier spreekt tegen Autosport van een tijdelijk stapje terug, dat zich later uit zal betalen. ,,We liggen op koers met de ontwikkeling van de V8. Soms breekt er een moment aan dat je je vanwege omstandigheden volledig moet richten op de nieuwe auto en dat punt hebben we nu bereikt. Omdat we ons volledig willen richten op de nieuwe auto hebben we deze keuze gemaakt. Een gelimiteerde V10-motor simuleert exact datgene wat we nu nodig hebben, dus we kunnen ons nu volledig focussen op de MP4-21.”

KVN