McLaren en motorleverancier Honda hebben ‘de grootste problemen inmiddels achter de rug’. Dat vertelt teambaas Eric Boullier, die wel moet toegeven dat het team uit Woking achterloopt op schema.

Op de eerste twee testdagen in Jerez moesten McLaren en Honda – dat na een afwezigheid van vijf jaar terug is in de Formule 1 en een vol seizoen achterloopt wat betreft de ontwikkeling van de in 2014 geïntroduceerde V6-motoren – genoegen nemen met twaalf rondjes in totaal. Op de derde testdag, dinsdag, wist Fernando Alonso echter 32 ronden te rijden. “Een hele opluchting”, erkent Boullier tegenover Autosport.

Hoewel Alonso alsnog het minste aantal ronden van allemaal reed en hij in de middaguren aan de kant moest blijven vanwege een waterlek in de koeling, waren de afgelegde rondjes ondanks het uitblijven van een representatieve rondetijd volgens Boullier ‘zeer belangrijk’.

“We hadden in de nacht van maandag op dinsdag hard gewerkt en voelden ons goed omdat we er vrij zeker van waren dat we het probleem dat Jenson Button op maandag had gehinderd, hadden opgelost. Soms gaan er als je iets repareert, gaan er echter prompt andere dingen stuk, dus het was een heerlijk gevoel dat Fernando dinsdagochtend zonder problemen om klokslag negen uur de pits uit kon rijden en meerdere uren aaneen kon testen.”

“Het waterlek dat zich later voordeed, werd veroorzaakt doordat een onderdeel dat van een derde partij afkomstig is stuk ging. Helaas moesten we de hele motor echter uit de auto halen om het te vervangen, want anders konden we er niet bij.”

“Als we het echt hadden gewild, hadden we op het eind nog wel een halfuurtje kunnen rijden, maar we besloten het liever in één keer goed te doen en vandaag vers te beginnen. De grootste problemen zijn nu echter wel achter de rug”, benadrukt Boullier.

Wat de Fransman aan de andere kant moet erkennen, is dat McLaren door al het oponthoud achterligt op schema. “We hebben misschien de helft van ons programma afgewerkt, maar dat is alsnog beter dan niets. Daarnaast is het positief dat we tien rondjes achter elkaar hebben kunnen rijden, wat bewijst dat er geen structurele dingen mis zijn met het ontwerp en de constructie van de auto.”

“De feedback van Fernando en Jenson was bovendien heel, heel positief. Fernando was onder de indruk van hoe goed de auto reageert en hoe stabiel hij is. Een goed voorbeeld daarvan is, zoals we van de pitmuur konden zien, dat de auto erg stabiel was bij het ingaan van de eerste bocht, ook vergeleken met bijvoorbeeld de bolide van Mercedes.”