Hoewel Mark Webber in China bewees dat ook vanaf de achttiende startplek een podiumplaats nog haalbaar is, denkt McLaren niet dat teams bewust voor dat pad gaan kiezen.

“De bandenslijtage zal in Turkije hoog zijn, waardoor hoogstwaarschijnlijk drie pitstops noodzakelijk zijn”, zegt Phil Prew, race engineer van McLaren. “Het is dus een voordeel om verse banden te hebben, maar het veld zit zo dicht bij elkaar dat het onvermijdelijk is om in de kwalificatie de bandenvoorraad aan te spreken.”

Volgens Prew is zo ver mogelijk naar voren starten nog altijd de beste tactiek. “Een goede kwalificatiepositie gaat bij ons voor het sparen van banden”, zegt hij. “Lewis Hamilton sloeg in China weliswaar een run over in Q3, maar we hadden geluk dat we met één set banden door Q1 en Q2 kwamen. Helemaal niet rijden in Q3 om een set banden over te houden voor de race, is volgens mij niet de juiste keuze.”

Prew hoopt verder dat McLaren in Turkije het gat naar Red Bull kan dichten. “We hebben momenteel niet de snelste auto”, stelt hij. “Maar we hebben de auto op alle fronten verbeterd en Istanbul Park zou ons moeten liggen.”

Dat Red Bull vooral in de kwalificatie nog een aanzienlijke voorsprong heeft, komt volgens Prew doordat het effectiever gebruik kan maken van de geblazen diffusor door een extreme instelling van het motormanagement.

“De mate van neerwaartse druk wordt grotendeels bepaald door de stroom van de uitlaatgassen”, verklaart Prew. Hij vermoedt dat Red Bull er beter in slaagt om ook wanneer de coureurs van het gas gaan de luchttoevoer naar de diffusor in stand te houden.