In tegenstelling tot vorige keer zal het team van Mercedes tijdens de wintertests ter voorbereiding op seizoen 2013 wel al gelijk haar nieuwe auto inzetten. Dat verklaart teambaas Ross Brawn.

Begin 2012 rolde Mercedes eerst nog haar oude bolide uit 2011 uit de garage om daarmee de eerste meerdaagse testsessie van het jaar af te werken, waarna het pas tijdens de volgende twee testsessies met de daadwerkelijk voor 2012 bestemde F1 W03 aan de slag ging.

Het Duitse team had hiervoor gekozen omdat het de tijd die tussen de eerste en laatste twee testsessies zat liever wilde gebruiken om verder te werken aan de nieuwe auto. Dat het daardoor minder kilometers kon maken met de 2012-bolide, nam Mercedes daarbij op de koop toe aangezien het er vertrouwen in had dat het met de betrouwbaarheid van die bolide sowieso wel goed zou zitten.

Mercedes kwam echter bedrogen uit, want de F1 W03 bleek – na een prima start en goede prestaties in de beginfase van het seizoen – later in het jaar toch geen geweldig competitieve bolide te zijn, terwijl ook de betrouwbaarheid met regelmaat te wensen overliet.

Het plan voor volgend seizoen is dan ook om het weer ‘gewoon’ op de normale manier aan te pakken en vanaf de eerste test direct met de voor 2013 bedoelde auto aan de slag te gaan, zo laat teambaas Brawn in een interview aan Motorsport-Total weten.

“Tenzij we tegen een onverwacht probleem aanlopen, gaat onze nieuwe auto op de eerste dag van de eerste dag gelijk ingezet worden”, vertelt de Engelsman, daarbij verwijzend naar de bolide waar volgens hem ‘al twaalf maanden, of misschien zelfs wel iets langer, aan gewerkt wordt’.

Brawn benadrukt verder nog dat Mercedes hoopt dat het in 2013 eindelijk de vruchten kan beginnen te plukken van de veranderingen die het naar aanleiding van het teleurstellend verlopen 2011 gedurende 2012 heeft doorgevoerd.

“We hebben twaalf maanden geleden de conclusie getrokken dat we onze organisatie moesten versterken. Sindsdien hebben we extra personeel in dienst genomen en hebben we onze windtunnel verbeterd en opgewaardeerd om met schaalmodellen van zestig in plaats van vijftig procent van de ware grootte te werken.”

“Daarnaast hebben we onze aerodynamica-afdeling op de schop genomen”, verkondigt Brawn, die uitlegt dat dit enige voeten in de aarde had: “Loïc Bigois, die aanvankelijk de leiding had over deze afdeling, is rond april of mei weg gegaan, maar zijn vervanger Mike Elliot – die we van Lotus hebben overgenomen – mocht pas later bij ons aan de slag gaan.”

Brawn – die erkent dat Mercedes ‘de leegte’ op de aerodynamica-afdeling misschien niet goed heeft opgevangen in de maanden dat het zonder chef zat – benadrukt echter dat alle wijzigingen inmiddels zijn doorgevoerd en Mercedes op dit vlak nu dus ‘klaar’ is.

Ondanks die boodschap weet Brawn dat 2013 misschien nog te vroeg komt om écht te gaan scoren met en voor Mercedes en dus kijkt de teambaas, ondanks dat hij volgend jaar al wel een flinke stap voorwaarts hoopt te zetten, alvast met een schuin oog naar 2014.

“In 2014 krijgen we pas echt de kans om te laten zien hoe sterk we als team geworden zijn”, meent Brawn, die er vertrouwen uit put dat de samenwerking tussen de motor- en chassis-afdeling van Mercedes ‘voorspoedig verloopt’. “Want dat is met oog op 2014 er belangrijk.”