Na McLaren en Red Bull heeft ook het dominante Mercedes nu verklaard komend raceweekend zonder het mogelijk illegale FRIC-systeem te rijden, terwijl ook Williams het systeem niet zal gebruiken.

FRIC staat voor front-and-rear interconnected en het FRIC-systeem dient om de effecten van een actieve wielophanging na te bootsen door de voor- en achterwielophanging van een bolide op dusdanige wijze te laten samenwerken dat de auto zo stabiel mogelijk rijdt.

Het gebruik van FRIC staat echter ter discussie nu FIA-kopstuk Charlie Whiting zich heeft laten ontvallen dat het systeem mogelijk als een beweegbaar aerodynamisch onderdeel gezien kan worden, hetgeen het illegaal zou maken.

Hoewel de FIA heeft aangegeven niet uit eigen beweging actie te ondernemen tegen teams die met FRIC rijden, zijn de FIA en wedstrijdleiding wel verplicht onderzoek te doen als er een klacht van een andere renstal over binnen komt.

Hoewel er achter de schermen nog volop gesproken wordt over de situatie en mogelijke gevolgen – waarbij het er op lijkt dat de Formule 1 afstevent op een verbod van dergelijke systemen – hebben een aantal teams aangegeven komend weekend al zonder FRIC te rijden.

McLaren liet eerder deze week al weten haar FRIC-systeem te deïnstalleren, waarna ook Red Bull aangaf dit te doen. Mercedes, eerste in het constructeurskamioenschap en met Nico Rosberg en Lewis Hamilton tevens één en twee bij de rijders, heeft dit nu ook gedaan.

Mercedes, dat naar verluidt over het meest geavanceerde FRIC-systeem van allemaal beschikt, doet dit net als McLaren en Red Bull uit voorzorg. Daarbij is het zo dat Mercedes, zo bericht Auto, Motor und Sport, ook zonder FRIC nog verwacht de dienst uit te maken.

Tegenover diezelfde publicatie heeft Williams-coureur Felipe Massa ondertussen duidelijk gemaakt dat ook zijn team haar bolide in Duitsland niet met een FRIC-systeem zal uitrusten, wat wel laat zien dat de zorgen om een mogelijke straf groot zijn.

Williams is namelijk één van de teams dat volgens geruchten met een ‘niet aanvalsverdrag’ heeft ingestemd om geen protesten in te dienen tegen het gebruik van FRIC, net als Red Bull, Ferrari, Mercedes, Lotus en McLaren. Dat een aantal van deze teams hun FRIC-systeem toch hebben verwijderd, toont aan dat ze vrezen dat andere (kleinere) renstallen toch mogelijk een klacht indienen.