Mercedes heeft gedurende de winter aan een nieuwe kwalificatiemode voor haar motor gewerkt, terwijl Ferrari zo’n tien pk extra uit haar hybride V6-turbokrachtbron zou hebben weten te persen. Max Verstappen maakt zich ondertussen zorgen om de rechte stukken in Melbourne vanwege zijn Renault-motor.

Titelverdediger Lewis Hamilton vertelt aan Autosport dat op Mercedes’ motorafdeling in Brixworth flink aan de kwalificatiemode gewerkt is, of zoals hij het noemt: “Party mode. Het is immers de stand waarin de motor veruit de meeste power heeft en we onze hoogste topsnelheden rijden. Ik kan niet wachten deze gedurende het jaar een paar keer te gebruiken.”

Andy Cowell, de motorchef van Mercedes, vertelt daarbij dat de technici in Brixworth uiteraard hun best hebben gedaan de extra performance niet ten koste te laten gaan van de betrouwbaarheid. “Je moet immers een motor hebben die zeven races mee kan”, wijst hij op het terugschroeven van het aantal per coureur te gebruiken motoren naar drie, met dit jaar 21 Grands Prix op de kalender.

Ferrari
Betrouwbaarheid was ook bij Ferrari een sleutelwoord – het Italiaanse team had daar in 2017 immers de nodige problemen mee – maar Autosport bericht dat er in Maranello zelfs met het verbeteren daarvan zo’n tien pk extra is gevonden met de 2018-specificatie van haar V6. De 062 EVO, zoals deze motor heet, zou ook beter moeten presteren op lagere snelheid, een lichtere turbo en verbeterde MGU-H hebben.

Verstappen denkt dat de rechte stukken Red Bull ‘een beetje pijn’ gaan doen.

Renault
Renault, dat behalve het eigen fabrieksteam ook Red Bull en McLaren van motoren voorziet, heeft de betrouwbaarheid eveneens prioriteit gegeven. Qua performance heeft het daarbij op het niveau ‘Abu Dhabi 2017′ ingezet – het wilde de betrouwbaarheid vooral verbeteren zonder dat dit een negatief effect zou hebben op het vermogen.

Red Bulls Max Verstappen vertelde eerder al dat de Renault-motor qua pk’s in elk geval niet heel veel anders of beter aanvoelt dan vorig jaar. De Nederlander heeft aangegeven te vrezen dat de rechte stukken in Melbourne Red Bull waarschijnlijk ‘een beetje pijn gaan doen’. De Renault-motor heeft ook nog geen aparte kwalificatiemode.