Mercedes introduceerde in Monza een nieuwe specificatie van haar motor, maar alleen voor haar fabrieksteam. Klanten Williams, Force India en Lotus wachten nog af wanneer ze de motor krijgen.

“Er zijn ons geen toezeggingen gedaan, dus het hangt af van wat Mercedes besluit te doen”, vertelt Force India’s adjunct-teambaas Robert Fernley aan Motorsport.com. “Het was aanvankelijk de bedoeling dat deze motor in 2016 geïntroduceerd zou worden, maar nu ze hem eerder hebben gebracht, willen ze hem wellicht ook aan hun klanten geven. We moeten maar afwachten wat Mercedes wil en dan passen we ons daar op aan”, zegt Fernley.

Als een team een nieuwe specificatie motor gaat gebruiken, gaat dit uiteraard gepaard met een motorwissel. Aangezien er per coureur maar vier motoren per seizoen gebruikt mogen worden, is het volgens Fernley sowieso even puzzelen wanneer de nieuwe specificatie van de Mercedes-V6 het best in het al bestaande schema voor motorwissels kan worden ingepast.

Wat Rob Smedley van Williams betreft, hangt de nieuwe Mercedes-krachtbron echter ‘zo snel mogelijk’ achterin de Williams FW37. “Want het lijkt erop alsof hij meer performance geeft.” Claire Williams, adjunct-teambaas van de formatie uit Grove, zegt met Mercedes ‘in gesprek’ te zijn over de nieuwe motor, omdat deze haar team goed zou kunnen helpen om het rivaliserende Ferrari – wat ook Mercedes’ meest geduchte rivaal is – te bestrijden.

Lotus-coureur Pastor Maldonado noemt de stap die Mercedes in Monza met de nieuwe V6 heeft gezet zelfs ronduit ‘indrukwekkend’, dus hij hoopt deze zo snel mogelijk tot zijn beschikking te krijgen: “Het zal ons immers zeker helpen.”

Mercedes
Wat het volgens Motorsport.com echter wel eens lastig kan maken om al haar klanten snel van de nieuwe krachtbron te voorzien, is dat het ‘beleid van Mercedes is om al haar klanten gelijkwaardig te behandelen’. Dit betekent dat het dus genoeg exemplaren van de motor moet hebben om behalve haar eigen team ook gelijk Williams, Force India en Lotus te voorzien, waarbij het idealiter natuurlijk ook nog wat reserve-motoren wil hebben.

Een bijkomend probleem, zo meldt de Engelstalige publicatie, is dat de nieuwe V6-turbokrachtbron alleen optimaal presteert als deze van de bijbehorende verbeterde brandstof wordt voorzien die voor een groot deel verantwoordelijk is voor de verbeterde performance van de verbrandingsmotor. Qua voorbereiding kost ook dit mogelijk de nodige tijd en planning.