*

Mercedes-topman niet blij met kritische Ecclestone

Daan de Geus

Daan de Geus

6 maart 2016 12:18

Mercedes-topman niet blij met kritische Ecclestone
Racepictures

Mercedes-topman Dieter Zetsche is niet gelukkig met Bernie Ecclestone’ recente kritische uitlatingen over de staat van de Formule 1.

Formule 1-exploitant Bernie Ecclestone trok eind februari flink van leer in interview met de Daily Mail. Volgens Ecclestone is de Formule 1 er nooit slechter aan toe geweest dan nu. Dit omdat de sport te voorspelbaar zou zijn en qua regelgeving in een houdgreep gehouden wordt door een uit eigenbelang handelend Mercedes en Ferrari. “Ik zou zelf geen geld uitgeven om mijn familie mee te nemen naar een race”, voegde hij er nog fijntjes aan toe.

Sterke woorden dus van Ecclestone, die bij Dieter Zetsche – de bestuursvoorzitter van Mercedes – in het verkeerde keelgat zijn geschoten. “Ik snap niet dat iemand die zowel de ceo als deeleigenaar van een product is, er op deze manier over praat”, wordt Zetsche geciteerd door persbureau Reuters.

Formula One World Championship 2015, Round 18, Abu Dhabi Grand Prix, Abu Dhabi, United Arab Emirates, Friday 27 November 2015 - Bernie Ecclestone (GBR).

Ecclestone’s recente kritiek is niet goed gevallen bij Zetsche.

“Ik wandel tijdens de autobeurs in Genève toch ook niet het podium op om te roepen dat ik nooit Mercedes zou rijden en onze klanten dat beter ook niet kunnen doen?”, stelt Zetsche een retorische vraag, alvorens zijn punt te maken: “Als Ecclestone echt zo over de Formule 1 denkt, moet hij intern in discussie gaan over hoe de sport kan veranderen, maar niet publiekelijk een soort verkooppraatje houden.”

Zetsche’s gebruik van de term ‘verkooppraatje’ verwijst vermoedelijk naar hoe Ecclestone probeert publiekelijk steun te genereren voor zijn plannen om de Formule 1 flink op de schop te nemen. Veel van Ecclestone’s voorstellen worden niet gesteund door Mercedes, het kampioenschapsteam van de afgelopen twee seizoenen.

Ecclestone wil onder meer een einde maken aan het V6-tijdperk, goedkopere standaardmotoren introduceren en bestuurlijke wijzigingen doorvoeren om de macht van motorleveranciers met fabrieksteams – zoals Mercedes en Ferrari – af te zwakken.