De V6-turbokrachtbronnen klinken dit jaar al luider, maar het motorgeluid blijft toch een verbeterpunt. Mercedes werkt daarom aan een oplossing voor meer lawaai.

Dat vertelt Mercedes’ technische eindverantwoordelijke Paddy Lowe aan ESPNF1: “We hebben dit jaar qua geluid al een stap vooruit gezet, maar het kan inderdaad nog wel wat harder. Bij Mercedes werken we daarom aan iets dat ervoor moet zorgen dat de motoren aanzienlijk meer lawaai gaan maken.”

“Mercedes is de belangrijkste partij bij het werk aan een concept dat ervoor moet zorgen dat er geen motorvermogen verloren gaat, maar toch meer herrie uit de V6-turbokrachtbronnen komt”, meldt Lowe, die verklaart dat het ‘zeker mogelijk is’ met zoiets op de proppen te komen.

De motoren van dit jaar zijn al luider dan die uit 2014 en 2015 omdat er een losse uitlaatpijp direct aan de wastegate is verbonden, maar volgens zowel de teams, circuitbazen en Formule 1-uitbater Bernie Ecclestone is het relatieve gebrek aan lawaai nog altijd een verbeterpunt voor de toekomst.

De FIA heeft dit ook één van de aandachtspunten gemaakt voor de motorfabrikanten, die tezamen met een reeks voorstellen moeten komende om de vermeende problemen van de V6-motoren op te lossen. Daaronder vallen naast het geluid ook issues van een hele andere aard, zoals de kosten en beschikbaarheid van klantenmotoren.