Sutton Images
Daan de Geus
22 april 2016
De V6-turbokrachtbronnen klinken dit jaar al luider, maar het motorgeluid blijft toch een verbeterpunt. Mercedes werkt daarom aan een oplossing voor meer lawaai.
Dat vertelt Mercedes’ technische eindverantwoordelijke Paddy Lowe aan ESPNF1: “We hebben dit jaar qua geluid al een stap vooruit gezet, maar het kan inderdaad nog wel wat harder. Bij Mercedes werken we daarom aan iets dat ervoor moet zorgen dat de motoren aanzienlijk meer lawaai gaan maken.”
“Mercedes is de belangrijkste partij bij het werk aan een concept dat ervoor moet zorgen dat er geen motorvermogen verloren gaat, maar toch meer herrie uit de V6-turbokrachtbronnen komt”, meldt Lowe, die verklaart dat het ‘zeker mogelijk is’ met zoiets op de proppen te komen.
De motoren van dit jaar zijn al luider dan die uit 2014 en 2015 omdat er een losse uitlaatpijp direct aan de wastegate is verbonden, maar volgens zowel de teams, circuitbazen en Formule 1-uitbater Bernie Ecclestone is het relatieve gebrek aan lawaai nog altijd een verbeterpunt voor de toekomst.
De FIA heeft dit ook één van de aandachtspunten gemaakt voor de motorfabrikanten, die tezamen met een reeks voorstellen moeten komende om de vermeende problemen van de V6-motoren op te lossen. Daaronder vallen naast het geluid ook issues van een hele andere aard, zoals de kosten en beschikbaarheid van klantenmotoren.
Gerelateerd nieuws
Mercedes beschouwt 2025 niet als een tussenjaar, maar als een strijd om overwinningen
07 oktober 2024 14:00 - Nieuws
Van titels naar fundamenten: James Vowles belicht de verschillen tussen Mercedes en Williams
07 oktober 2024 12:45 - Nieuws
Russell schrijft Mercedes-progressie toe aan ingenieur Allison én vormdip Red Bull
07 oktober 2024 08:00 - Nieuws
Wolff legt uit waarom Antonelli gelijk bij Mercedes start: ‘Wil hem fris hebben’
06 oktober 2024 09:00 - Nieuws