Michael: ’Williams gaat vooruit’
Na enkele problemen in de windtunnel werd er bij Williams het ergste gevreesd voor het 2005-seizoen. Inmiddels zijn er wel enkele podiumplaatsen en een pole-position gescoord, maar ook bleef het team bijvoorbeeld drie races puntloos. Sam Michael denkt toch dat het team vooruitgang boekt. Volgens de technisch directeur zorgen de omstandigheden ervoor dat het team lang niet altijd het potentieel van de FW27 kan tonen. Bovendien is de Australiër geen fan van het huidige kwalificatiesysteem. Dat bleek ook op Monza, waar beide auto’s op de zaterdagmiddag een fikse tegenslag te verwerken kregen. ,,Door de bandenproblemen in Turkije en de invalbeurt van Antonio moesten we op Monza al vroeg onze kwalificatie afwerken", begint hij tegen onze Engelse medewerker Adam Cooper.
,,De ommekeer is in Boedapest al geweest. Zelfs toen we veel benzine aan boord hadden slaagden we erin ons een weg naar voren te banen. Een grote teleurstelling is echter de kwalificatie. Niet het systeem, maar wel de regels die de volgorde bepalen. Als je één slechte race hebt, ben je de volgende keer opnieuw in het nadeel. In Monza waren we na Renault en McLaren duidelijk de snelste, maar we konden dat voordeel niet uitbuiten."
Volgens Michael is dat bijvoorbeeld uit de statistieken van de snelste raceronden af te leiden. ,,Op dat vlak scoorden we zeker niet slecht. En ook tijdens de driedaagse test voorafgaand aan de race ging het in Italië gewoon erg goed. Alleen zat de concurrentie er op plots goed bij. We hebben een groot deel van het weekend met veel benzine gereden en dachten dat het wel goed zat, helaas pakte de kwalificatie slecht uit."
Michael zegt dat de Williams-renstal de FW27-bolide momenteel veel beter begrijpt, dit terwijl updates in Frankrijk niet meteen tot goede resultaten leidden. Op Silverstone was het team zelfs genoodzaakt een nieuwe en een oude wagen in te zetten.
,,We kunnen wel wat, maar niet heel veel meer doen met de huidige auto. Met het oog op 2006 ziet het er goed uit. Vooral rond de voorvleugel kunnen we nog veel winst boeken." Een voorspelling voor de Belgische Grand Prix durft hij echter niet te geven. ,,Spa is zo’n verschil met Monza. Kerbstones zijn erg belangrijk, daar draait het om op Monza. In België is dat weer anders. De auto wordt steeds beter, maar waar we precies zullen staan weet ik niet."
KVN
,,De ommekeer is in Boedapest al geweest. Zelfs toen we veel benzine aan boord hadden slaagden we erin ons een weg naar voren te banen. Een grote teleurstelling is echter de kwalificatie. Niet het systeem, maar wel de regels die de volgorde bepalen. Als je één slechte race hebt, ben je de volgende keer opnieuw in het nadeel. In Monza waren we na Renault en McLaren duidelijk de snelste, maar we konden dat voordeel niet uitbuiten."
Volgens Michael is dat bijvoorbeeld uit de statistieken van de snelste raceronden af te leiden. ,,Op dat vlak scoorden we zeker niet slecht. En ook tijdens de driedaagse test voorafgaand aan de race ging het in Italië gewoon erg goed. Alleen zat de concurrentie er op plots goed bij. We hebben een groot deel van het weekend met veel benzine gereden en dachten dat het wel goed zat, helaas pakte de kwalificatie slecht uit."
Michael zegt dat de Williams-renstal de FW27-bolide momenteel veel beter begrijpt, dit terwijl updates in Frankrijk niet meteen tot goede resultaten leidden. Op Silverstone was het team zelfs genoodzaakt een nieuwe en een oude wagen in te zetten.
,,We kunnen wel wat, maar niet heel veel meer doen met de huidige auto. Met het oog op 2006 ziet het er goed uit. Vooral rond de voorvleugel kunnen we nog veel winst boeken." Een voorspelling voor de Belgische Grand Prix durft hij echter niet te geven. ,,Spa is zo’n verschil met Monza. Kerbstones zijn erg belangrijk, daar draait het om op Monza. In België is dat weer anders. De auto wordt steeds beter, maar waar we precies zullen staan weet ik niet."
KVN