Michelin heroverweegt bandenkeuze Monza
De test in Monza van vorige week was bedoeld om de laatste puntjes op de i te zetten. Deze vlieger gaat alleen niet voor iedereen op. Bandenfabrikant Michelin zit zelfs een beetje in de stress, want de nieuwe asfaltlaag zorgt voor de nodige hoofdbrekens.
Het circuit is tussen de Curva Grande en de Ascari-chicane onverwacht voorzien van een nieuwe, gladde asfaltlaag en dat brengt consequenties met zich mee. Alle Michelin-teams klaagden over weinig grip waardoor de Franse bandenfirma nu in aller ijl op zoek moest naar een oplossing. Het selecteren van een andere specificatie banden moet de problemen tot het verleden doen behoren.
De herasfaltering vertoont grote gelijkenissen met die van het Circuit de Catalunya, nabij Barcelona. Dat gebeurde zo’n anderhalf jaar geleden, waarna bleek dat vooral de zachte compound grid kon generen. De harde compound had hier veel meer moeite mee. Maandenlang hebben de teams moeten stoeien met hun chassis-afstelling voordat deze weer optimaal was.
Cruciaal genoeg voor Michelin (en Fernando Alonso) had Bridgestone (en dus ook Michael Schumacher) nergens problemen mee. En aangezien de Grand Prix van Italië van doorslaggevende betekenis kan zijn in het kampioenschap, is Michelin er veel aan gelegen om niet zomaar het hoofd te moeten buigen.
Volgens Nick Shorrock, hoofd van Michelins Formule 1-activiteiten, heeft de bandenfabrikant tijdens de driedaagse test vorderingen gemaakt, maar was ’de voorbereiding op de Italiaanse Grand Prix verre van ideaal’. ,,Gelukkig zit de fabriek hier niet zo ver vandaan en konden we snel op de situatie inspelen. We zijn erg tevreden over de banden die we nu hebben geselecteerd voor de race.”
Mooie woorden, maar de vraag is of Shorrock slechts de schijn ophoudt of dat hij echt de waarheid spreekt. ,,Het was af en toe gewoon een beetje beangstigend, want op bepaalde plekken had ik echt maar heel weinig grip”, uit David Coultard zijn zorgen. ,,Vooral in de Lesmo’s gleed ik alle kanten op.”
Ook wereldkampioen Fernando Alonso was niet echt te spreken over de balans van zijn Renault 26, op het low-downforce circuit. ,,Het sturen gaat te makkelijk, te licht. En de bewegingen van de auto zijn wat traag. Het voelt niet echt alsof je alles onder controle hebt. Geen fijn gevoel voor de coureur, maar als je snel wil zijn op de rechte stukken moet het maar zo.”
Of Michelin er nu klaar voor is of niet, mogelijk wordt de voorbereiding op nog een andere manier in de war geschopt. Verschillende weervoorspellingen gaan voor zondag uit van regen op het hogesnelheidscircuit. ,,Ik heb de voorspellingen bekeken en het kan verschrikkelijk nat gaan worden. Heel de dag buien, dat werk.”
KVN