Michelin opent nieuwe aanval op de FIA
Het blijft niet bij Michelins aankondiging dat men eind 2006 uit de Formule 1 stapt. De bekendmaking lijk te ontaarden in een heuse tragedie, nu Michelin de FIA opnieuw in de haren vliegt. Gisteren deed de autosportbond in een reactie op Michelins vertrek overigens hetzelfde. Het Franse Michelin heeft er nooit een geheim van gemaakt dat het twijfelt aan de toekomstvisie van de FIA. De internationale autosportfederatie wil alle teams vanaf 2008 op hetzelfde rubber laten rijden. Michelin is daarentegen een groot voorstander van concurrentie. De stelling dat Michelin in 2008 de exclusieve bandenleverancier zou worden was na de verstoorde relatie ook nog eens onderhevig aan heel veel twijfel.
De slechte beurt die de bandenfirma in juni bij de Amerikaanse Grand Prix maakte heeft haar positie bij de FIA geen goed gedaan. Daarom werd er al geopperd dat Bridgestone het rijk in de toekomst sowieso voor zich alleen zou hebben. Hoewel andere partijen ook in aanmerking komen voor het leveren van banden, lijkt het kwartje toch de kant van de Japanners op te vallen. Zoals de zaken er nu voorstaan zijn ze vanaf 2007 de enige bandenfabrikant in de koningsklasse van de autosport.
De FIA maakt zich daar geen zorgen over en zegt dat de teams – die herhaaldelijk hebben gevraagd om vanaf 2008 een eenheidsband te introduceren – nu op een hun wenken bediend worden. Ze krijgen al een jaar eerder hun zin. Niet alleen het invoeren van een standaardband, ook de herintroductie van de bandenwissels is Michelin in het verkeerde keelgat geschoten.
,,De FIA waait met alle winden mee, het ligt er maar net aan wat er ’hot’ is en de FIA wijzigt haar mening. Er is duidelijk gebrek aan het voeren van een transparant beleid", opent CEO Edouard Michelin in de Gazzetta dello Sport Michelins zoveelste aanval op de FIA. ,,Eerst wordt het terugdringen van de kosten gestimuleerd, maar door het opnieuw toestaan van de bandenwissels zijn we nu zo’n vijftien procent duurder uit. Dit geld gaat op aan ontwikkeling, testen en logistiek."
Opmerkelijke van het hele verhaal is daarentegen dat ook de Michelin-teams hun goedkeuring hebben verleend aan de terugkeer van de pitstops ’in vol ornaat’. ,,Dan zullen bepaalde teams daar wel voordelen uit halen. En dat gaat dan met name om de teams die problemen hadden met het rubber in het afgelopen seizoen", gaat Michelin verder.
Tot sluit uit Michelin in de Italiaanse pers nog maar eens zijn ergernis over het verdwijnen van de competitie. ,,2005 was een uitmuntend seizoen voor ons en goede resultaten hebben ook een positieve weerslag op ons imago. We hebben ons altijd uitgesproken voor het behouden van concurrentie. Het verbod hierop is nog maar het begin, omdat er ook restricties komen voor de motoren en het bodywork. Nog even en het draait helemaal niet meer om onderlinge competitie."
KVN
De slechte beurt die de bandenfirma in juni bij de Amerikaanse Grand Prix maakte heeft haar positie bij de FIA geen goed gedaan. Daarom werd er al geopperd dat Bridgestone het rijk in de toekomst sowieso voor zich alleen zou hebben. Hoewel andere partijen ook in aanmerking komen voor het leveren van banden, lijkt het kwartje toch de kant van de Japanners op te vallen. Zoals de zaken er nu voorstaan zijn ze vanaf 2007 de enige bandenfabrikant in de koningsklasse van de autosport.
De FIA maakt zich daar geen zorgen over en zegt dat de teams – die herhaaldelijk hebben gevraagd om vanaf 2008 een eenheidsband te introduceren – nu op een hun wenken bediend worden. Ze krijgen al een jaar eerder hun zin. Niet alleen het invoeren van een standaardband, ook de herintroductie van de bandenwissels is Michelin in het verkeerde keelgat geschoten.
,,De FIA waait met alle winden mee, het ligt er maar net aan wat er ’hot’ is en de FIA wijzigt haar mening. Er is duidelijk gebrek aan het voeren van een transparant beleid", opent CEO Edouard Michelin in de Gazzetta dello Sport Michelins zoveelste aanval op de FIA. ,,Eerst wordt het terugdringen van de kosten gestimuleerd, maar door het opnieuw toestaan van de bandenwissels zijn we nu zo’n vijftien procent duurder uit. Dit geld gaat op aan ontwikkeling, testen en logistiek."
Opmerkelijke van het hele verhaal is daarentegen dat ook de Michelin-teams hun goedkeuring hebben verleend aan de terugkeer van de pitstops ’in vol ornaat’. ,,Dan zullen bepaalde teams daar wel voordelen uit halen. En dat gaat dan met name om de teams die problemen hadden met het rubber in het afgelopen seizoen", gaat Michelin verder.
Tot sluit uit Michelin in de Italiaanse pers nog maar eens zijn ergernis over het verdwijnen van de competitie. ,,2005 was een uitmuntend seizoen voor ons en goede resultaten hebben ook een positieve weerslag op ons imago. We hebben ons altijd uitgesproken voor het behouden van concurrentie. Het verbod hierop is nog maar het begin, omdat er ook restricties komen voor de motoren en het bodywork. Nog even en het draait helemaal niet meer om onderlinge competitie."
KVN