Het lijkt erop dat de zeven teams die door Michelin van banden worden voorzien een zeer zwaar weekend tegemoet gaan. Dit heeft alles te maken met de crash van Ralf Schumacher gisteren op het oval-gedeelte van het circuit, zo weet Formule1.info. Niet alleen Toyota, maar ook alle andere Michelin-renstallen zouden grote problemen hebben.
Het ongeluk van Ralf Schumacher werd veroorzaakt door problemen met de linkerachterband, terwijl Ricardo Zonta soortgelijke problemen liet noteren. De Braziliaan werd zelfs twee keer door problemen met zijn banden getroffen. Andere teams hebben ook door laten schemeren in een lastig parket te zitten, maar zij zijn niet bij naam genoemd weet onze Engelse medewerker Adam Cooper te melden.

De moeilijkheden hebben voornamelijk te maken met de linkerachterband, en tevens met de wang daarvan. Even werd er gedacht dat het aan de kerbstones zou liggen, maar dat is niet het geval. De oorzaak moet bij de banden en de preparatie daarvan gezocht worden. Na de crash van Ralf Schumacher werd de teams verteld dat ze de druk aan moesten passen. Vanmorgen werd dit gevolgd door een in allerijl belegde vergadering van alle technisch directeuren.

De bandendruk bevindt zich bij de Michelins nu op een niveau waarop de teams normaal nooit werken, puur in een poging de veiligheid te garanderen. Dit houdt tevens in dat de balans van de bolides danig wordt verstoord. Tot slot moeten de teams opletten bij het instellen van de camber.

Daarom zullen deze teams slechts weinig ronden rijden in de resterende trainingen, zoals we in de eerste vrije zaterdagtraining al gezien hebben. Dit wordt waarschijnlijk gedaan met het oog op de race, om deze setjes zodoende beschikbaar te houden. David Coulthard heeft al toegegeven dat de Michelin-renstallen mogelijkerwijs een strategie uit gaan voeren die drie pitstops omvat. Tijdens de tweede stop zouden dan enkel de banden gewisseld worden, dit echter alleen als de FIA toestemt onder het mom dat het anders te gevaarlijk is.

De Franse bandenfabrikant heeft slechts twee verschillende bandentypes meegenomen naar Indianapolis, iets wat dit jaar nog maar één keer eerder is gebeurd. Normaal gesproken zijn er meerdere types beschikbaar, soms wel vijf of zes. De banden die mee zijn genomen naar Amerika zijn door verschillende teams getest en het gerucht gaat dat Michelin advies heeft ingewonnen bij Renault en McLaren. BAR, Toyota en Sauber hebben het rubber eveneens getest, maar naar hun mening is dus niet of minder geluisterd.

Michelin heeft zaterdagochtend laten weten het probleem niet te begrijpen. Daarom zijn er discussies met de FIA gestart om een andere specificatie over te laten vliegen. Dit is vermoedelijk tegen het zere been van de Bridgestone-teams. Als de safetycar zondag op de baan wordt gestuurd kan dit desastreuze gevolgen hebben. Daarom is er al voorgesteld om de coureurs eerst een ronde te laten rijden met een gereduceerd tempo, waarna men aansluit achter de safetycar. Dit heeft wederom de volledige goedkeuring van de FIA nodig en de teams met Japans rubber zullen dit niet ondersteunen.

Toen ik deze suggesties neerlegde bij Jean Todt was zijn lach veelzeggend. Hij zei enkel met Bridgestone-engineers te praten en was niet van plan om Michelin de helpende hand te reiken…