Michelin twijfelt aan werkwijze Bridgestone
Afgelopen zondag heeft Michelin bij de FIA haar twijfels geuit over de banden van Bridgestone. Aanleiding: een foto van een Bridgestone-medewerker met gezichtsmasker en beschermende kleding. Na de uitleg van de FIA leek de lucht geklaard, maar Michelin is en blijft ongelukkig.
Renaults Pat Symonds is afgelopen zondag samen met Nick Shorrock, baas van Michelins Formule 1-activiteiten, naar raceleider Charlie Whiting gestapt om opheldering te vragen over de werkwijze van Bridgestone. De Franse bandenfirma vreest dat Bridgestone illegale chemicaliën op hun banden spuit.
Dit kan over één ronde een groot voordeel opleveren, na slijting van deze toplaag veranderen de karakteristieken van de band zodat deze lange tijd constante prestaties blijft leveren. Belangrijk met het oog op de kwalificatie bijvoorbeeld. Whiting legde uit dat de Bridgestone-medewerker zich zo wilde beschermen tegen chemische rubberdeeltjes, die vrij kunnen komen als de band na de sessie voor controle open wordt gesneden.
Shorrock zei in eerste instantie te kunnen leven met deze verklaring, maar in een uitgelekte interne memo van Michelin valt te lezen dat de Franse bandenfabrikant toch niet zo blij is het met hele voorval. ,,Normaal gesproken heeft een medewerker van ofwel Bridgestone ofwel Michelin zulke kleding helemaal niet nodig, het enige wat er moet worden gedaan is het (de)monteren van de banden en de juiste hoeveelheid lucht in de banden blazen”, staat er volgens Autosport in de memo.
,,Wij zijn niet overtuigd van Bridgestones argumenten. Wij gebruiken dit soort kleding enkel als we met chemische, dan wel giftige producten werken. En dat gebeurt nooit tijdens een Grand Prix-weekend.”
De FIA zou niet onder de indruk zijn van Michelins bezorgdheid.
KVN